کنترل حملات درد در نورالژی

حملات درد در نورالژی تری ژمینال با چه چیزهایی ایجاد می شوذ؟

• غذا خوردن
  • نوشیدن
  • مسواک زدن دندان ها
  • صحبت کردن
  • باد در سراسر صورت می وزد
  • دست زدن به صورت، مانند هنگام اصلاح

نورالژی آتیپیک سه قلو

تشخیص نورالژی سه قلو آتیپیک سخت تر از TN1 است. مردم اغلب آن را به‌عنوان درد یا سوزش توصیف می‌کنند تا درد کوبنده یا تکان‌دهنده. درد معمولاً نسبت به نورالژی معمولی سه قلو شدیدتر است.

نورالژی سه قلو در مقابل اختلالات مفصل گیجگاهی فکی

مانند نورالژی سه قلو، اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) نیز می تواند باعث درد صورت و سردرد شود. با این حال، این شرایط ماهیت متفاوتی دارند.

TMJ مفصل فک است. تعدادی از چیزها می توانند باعث سفت شدن یا دردناک شدن این مفصل شوند. به عنوان مثال می توان به دندان قروچه یا فشردن دندان (براکسیسم)، نیش ناهموار یا آسیب دیدگی اشاره کرد. با این حال، بعید است علائم اختلال TMJ به اندازه نورالژی سه قلو ناگهانی یا شدید باشد.

دکتر فاطمه تیموری ، بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی کنترل حملات درد در نورالژی نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

اختلالات TMJ معمولاً باعث:

درد و سفتی در فک
درد اطراف گوش و شقیقه
هنگام باز کردن دهان صداهای ترکیدن یا کلیک کردن
احساس قفل شدن فک
برخلاف نورالژی سه قلو، داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن، اغلب به تسکین علائم اختلال TMJ کمک می کنند.

توصیه های بهداشت جهانی در رابطه با کرونا ویروس

درمان نورالژی سه قلو

نورالژی سه قلو با تجویز دارو و جراحی قابل درمان است.

داروهای ضد تشنج

داروهای مسکن OTC اغلب برای درمان نورالژی سه قلو موثر نیستند، بنابراین پزشکان ممکن است داروهای ضد تشنج را برای کاهش یا مسدود کردن سیگنال‌های درد ارسال شده به مغز از طریق آرام کردن تکانه‌های عصبی تجویز کنند.

کاربامازپین (تگرتول، کارباترول، اپیتول) تنها دارویی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای نورالژی سه قلو تایید شده است، اما داروهای دیگری نیز وجود دارد که پزشکان برای استفاده بدون برچسب تجویز می کنند.

آنها عبارتند از:

• اسید والپروئیک (دپاکن، دپاکوت)
  • گاباپنتین (نورونتین)
  • توپیرامات (Topamax)
  • فنی توئین (دیلانتین)
  • لاموتریژین (لامیکتال)
کنترل حملات درد در نورالژی

عوارض جانبی داروهای ضد تشنج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• خواب آلودگی
  • افکار خودکشی
  • عوامل ضد اسپاسم

پزشک ممکن است یک عامل شل کننده عضلات مانند باکلوفن را به تنهایی یا در کنار داروهای ضد تشنج تجویز کند. عوارض جانبی ممکن است شامل گیجی، خواب آلودگی و حالت تهوع باشد.

عمل جراحی

با گذشت زمان، نورالژی سه قلو می تواند در برابر داروهای مسدود کننده درد مقاوم شود. برخی از افراد نیز به دلیل عوارض جانبی داروهای موجود را نمی توانند تحمل کنند. در این موارد، جراحی یک گزینه است.

انواع مختلفی از جراحی برای نورالژی سه قلو وجود دارد. نوع فرد به ترجیحات او، داشتن هر گونه شرایط پزشکی دیگر و عوامل دیگر بستگی دارد. عمل جراحی برای TN1 به جای TN2 بهتر عمل می کند.

گزینه ها عبارتند از:

ریزوتومی

ریزوتومی شامل آسیب رساندن به اعصاب به منظور مسدود کردن سیگنال های درد است. چندین نوع منبع مطمئن ریزوتومی وجود دارد، از جمله:

ضایعات حرارتی با فرکانس رادیویی: این شامل استفاده از گرما توسط پزشکان برای تخریب بخشی از عصب است که باعث درد می شود. جراح یک سوزن توخالی را از طریق گونه وارد عصب می کند و از جریان گرمایی که از الکترودها عبور می کند برای تخریب رشته های عصبی استفاده می کند.

اتودنسی در افراد میان سال

فشرده سازی بالون:

در این جراحی، پزشک یک سوزن را از طریق گونه به عصب سه قلو می زند. سپس یک بالون را از طریق یک کاتتر در عصب قرار می دهند و آن را در جایی که رشته های عصبی ایجاد درد می کنند باد می کنند.

بالون عصب را فشرده می کند و به رشته هایی که باعث درد می شوند آسیب می رساند. سپس پزشک بالون را خارج می کند.

تزریق گلیسرول:

در ریزوتومی گلیسرول از راه پوست، پزشک گلیسرول را به ناحیه ای که عصب به سه قسمت اصلی منشعب می شود تزریق می کند تا به طور انتخابی به عصب آسیب برساند.

رادیوسرجری استریوتاکتیک:

در جراحی رادیوتاکتیک استریوتاکتیک، جراح از یک چاقوی گاما برای رساندن دوز پرتوهای یونیزان به ریشه عصب سه قلو استفاده می کند. ایجاد ضایعه بر روی عصب در طول زمان باعث وقفه در انتقال درد از عصب به مغز می شود.

رفع فشار میکروواسکولار (MVD):

هدف این جراحی یافتن رگ خونی است که می تواند عصب سه قلو را فشرده کند. نیاز به بیهوشی عمومی دارد و تهاجمی ترین نوع جراحی برای نورالژی سه قلو است. خطر کمی بی حسی صورت، سکته مغزی و کاهش شنوایی را به همراه دارد.

همه انواع ریزوتومی باعث درجاتی از بی حسی صورت می شود. عصبی که پزشکان به آن آسیب می‌رسانند نیز می‌تواند در طول زمان بهبود یابد و باعث بازگشت درد شود.

نورکتومی

نورکتومی شامل بریدن بخشی از عصب سه قلو برای جلوگیری از درد است. گاهی اوقات، پزشکان اگر نتوانند رگ خونی را پیدا کنند که در طول MVD روی عصب فشار می آورد، این کار را انجام می دهند. این روش باعث بی حسی طولانی مدت در ناحیه ای از صورت می شود.

2 اصل برای طراحی لبخند در دندان پزشکی

مانند ریزوتومی، ممکن است عصب بریده شده دوباره رشد کند و بنابراین برخی از افراد عود درد را تجربه می کنند. کنترل حملات درد در نورالژی

آیا درمان های خانگی کمک کننده است؟

اصلی ترین درمان خانگی که افراد می توانند برای نورالژی سه قلو استفاده کنند، اجتناب از محرک های درد است. اگر شخصی بتواند اقدامات یا رویدادهایی را که باعث حمله می شود شناسایی کند، می تواند برای اجتناب از آنها در آینده سازگار شود. برخی از نمونه ها عبارتند از:

پوشیدن روسری روی صورت برای محافظت در برابر باد.
جلوگیری از جریان هوای سرد در خانه.
دور از واحدهای تهویه مطبوع یا فن ها بنشینید.
اجتناب از غذاهای تند، گرم یا سرد.
استفاده از نی برای نوشیدن نوشیدنی های سرد.
خوردن غذاهای نرم یا مایع که نیاز به جویدن زیاد ندارند.
هیچ مدرکی مبنی بر اینکه درمان‌های خانگی می‌توانند نورالژی سه قلو را درمان کنند وجود ندارد، اما برخی از افراد درمان‌های مکمل را برای مدیریت درد و تأثیر آن بر زندگی‌شان مفید می‌دانند.

مردم ممکن است بخواهند در نظر بگیرند:

یوگا
مراقبه
رایحه درمانی
بیوفیدبک
حمایت از سلامت روان
تشخیص

drteimoori.com, ارتودنسی, ارتودنسی اصفهان, انواع ارتودنسی, بهترین متخصص ارتودنسی, بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ارتودنسی در اصفهان, بهترین متخصص ناهنجاری های فک و صورت در اصفهان, دکتر فاطمه تیموری, کنترل حملات درد در نورالژی, متخصص ارتودنسی کودکان, متخصص اصلاح ناهنجاری فک, متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان
درمان نورالژی سه قلو، علائم و علل چیست؟
نورالژی سه قلو توسط چه کسی تشخیص داده می شود؟