هر نوع انحراف از موقعیت طبیعی دندان ها و ناهنجاری های فک ، باعث ایجاد مشکلاتی می شود که ضرورت ردیف کردن یا برگرداندن موقعیت مناسب دندان ها را ایجاب می کند که این عمل با درمان های ارتودنسی میسر می شود.

در هر سنی می توان برای زیباتر شدن لبخند و فرم دندان ها اقدام کرد اما به طور طبیعی و معمول بهترین زمان برای شروع به مراقبت های مربوط به زیبایی و نظم دندان ها یا همان ارتودنسی که بهترین و بالاترین نتیجه مثبت را حاصل می کند زمان آغاز دیده شدن بی نظمی در دندان هاست که همان زمان ریخته شدن دندان های شیری و اتمام رشد دندان های دائمی است.

بهترین سن درمان ناهنجاری های فک

در ناهنجاریهایی که جنبه مادرزادی دارند بهترین سن جهت درمان 7 تا 12 سالگی است که بیماران با مراجعه اولیه به دندانپزشک متخصص ارتودنسی می توانند از ردیف کردن دندان های خود شروع کرده و درمان را در ناحیه فک ادامه دهند و این زمانی است که می توان این درمان را انجام داد چرا که در این زمان داخل دهان کودک هم دندان شیری و هم دندان دائمی وجود دارد.
در صورتی که در سن مناسب درمان های لازم انجام نشود و بیمار وارد سن بلوغ شده و جهش رشدی خود را انجام داده باشد ادامه درمان سخت تر شده و فرد نیاز به جراحی توسط متخصصین جراحی دهان ، فک و صورت خواهد داشت.
بعضی از این ناهنجاری ها مانند شکاف لب و کام در همان بدو تولد توسط متخصص زنان و زایمان یا متخصص کودکان شناسایی و بر حسب نوع ناهنجاری بیمار راهنمایی می شود تا بر اساس چه جدول زمانی نیاز به درمان دارد ولی در آن دسته از ناهنجاری هایی که با سن رشد به صورت پیش رونده ای افزایش می یابند به بیماران توصیه می شود در طول دوره رشد به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند و متخصصین ارتودنسی با استفاده از وسایل و ابزار تخصصی و همچنین با استفاده از نیروی رشد طبیعی صورت، تعادل منطقی را در اسکلت صورت ایجاد کرده و بخشی از این اشکالات را اصلاح می کنند.
توجه به این نکته ضروری است که درمان هایی که در سن رشد انجام می شود با شانس بالایی برای اصلاح ناهنجاری فکی روبرو است در غیر اینصورت و پس از سن رشد این شانس به حداقل رسیده و فرد می بایست به جراح فک و صورت مراجعه کند که در این شرایط در بعضی بیماران ترکیب دو عملکرد لازم است.
در افرادی که دچار ناهنجاریهای ناحیه فک و صورت می شوند عملکرد و وظیفه این ناحیه دچار مختل می شود که شامل جویدن ، تکلم ، تنفس و همچنین جنبه زیبایی فرد می باشد و لازم است در بهترین زمان گفته شده مورد درمان و اصلاح قرار گیرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مشاوره رایگان و ثبت نوبت چت واتساپ