هدگیر ارتودنسی

هدگیر ارتودنسی: آیا به بهبود دندان ها کمک می کند؟

هدگیر ارتودنسی: آیا به بهبود دندان ها کمک می کند؟

هدگیر ارتودنسی

مدت زمان مطالعه: 14 دقیقه

هدگیر یک وسیله ارتودنسی است که برای اصلاح بایت و حمایت از تراز و رشد مناسب فک استفاده می شود. چندین نوع وجود دارد. هدگیر معمولا برای کودکانی که استخوان های فک آنها هنوز در حال رشد است توصیه می شود. بر خلاف بریس ها، هدگیر تا حدی در خارج از دهان پوشیده می شود. ارتودنتیست ممکن است برای کودک شما روسری را توصیه کند، اگر نیش او به شدت ناهماهنگ باشد.

گزش نامرتب را مال اکلوژن می نامند. این به این معنی است که دندان های بالا و پایین آن طور که باید با هم قرار نمی گیرند.

سه دسته از مال اکلوژن وجود دارد. هدگیر برای اصلاح ناهماهنگی کلاس II و Class III استفاده می شود. اینها انواع شدیدتر هستند. همچنین ممکن است از هدگیر برای اصلاح تراکم بیش از حد دندان استفاده شود.

دکتر فاطمه تیموری بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی هدگیر ارتودنسی نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

اجزای اصلی هدگیر چیست؟

هدگیر چندین قسمت دارد. این قطعات بر اساس نوع هدگیر و وضعیت اصلاح شده متفاوت است.

هدگیر ارتودنسی
هدگیر ارتودنسی

قطعات هدگیر

یک کلاه سر همانطور که از نام آن مشخص است، یک کلاهک سر روی سر قرار می گیرد و لنگر را برای بقیه دستگاه فراهم می کند.
تسمه های مناسب. تسمه های اتصال مورد استفاده بر اساس نوع هدگیر تعیین می شود. به عنوان مثال، هدگیر گردنی از یک بند متصل به کلاه سر که پشت گردن قرار می گیرد، استفاده می کند. هدگیر با کشش بالا از چندین بند استفاده می کند که در پشت سر پیچیده شده است.

فیس کمان. این یک وسیله فلزی U شکل است که با نوارها یا لوله هایی به دندان های آسیاب، کلاهک سر و تسمه ها متصل می شود.

نوارهای الاستیک، لوله ها و قلاب ها. از این ها برای چسباندن قسمت های مختلف هدگیر به دندان های آسیاب و دیگر دندان ها استفاده می شود.

فنجان چانه، پد پیشانی و یوغ دهان. هدگیر طراحی شده برای اصلاح آندربایت معمولاً از یک فنجان چانه متصل به پد پیشانی با سیم استفاده می کند. این نوع دستگاه نیازی به سرپوش ندارد. به یک قاب سیمی متکی است که از پد پیشانی تا فنجان چانه کشیده شده است. این قاب دارای یک یوغ دهانی افقی است.

بیشتر بخوانید
ارتودنسی در چه افرادی توصیه نمی شود؟

بریس ها همه هدگیرها از بریس استفاده نمی کنند. برخی از انواع هدگیر از قلاب ها یا نوارهایی برای اتصال به بریس هایی که در داخل دهان بر روی دندان های بالا یا پایین استفاده می شود، استفاده می کنند.

انواع هدگیر چیست؟

انواع هدگیر عبارتند از:

کشش دهانه رحم

کشش دهانه رحم برای اصلاح مال اکلوژن به نام اورجت استفاده می شود. اورجت با فک بالا (فک بالا) بیرون زده و دندان های جلو طبقه بندی می شود. گاهی اوقات به این دندان ها باک دندان گفته می شود.

هدگیر سرویکال نیز برای اصلاح اوربایت استفاده می شود. اوربایت یک ناهماهنگی بین دندان های بالا و پایین است که باعث بیرون زدن دندان های بالایی می شود. هدگیر گردن از تسمه هایی استفاده می کند که پشت گردن یا مهره های گردن بسته می شود. به براکت های داخل دهان می چسبد.

کشش بالا

هدگیر با کشش بالا نیز برای اصلاح اورجت یا اوربایت استفاده می شود. از تسمه هایی استفاده می کند که از فک بالا به بالا و پشت سر متصل می شوند.

هدگیر با کشش بالا اغلب در کودکانی استفاده می شود که دندان هایشان اپن بایت است که بدون تماس بین دندان های جلویی بالا و پایین طبقه بندی می شود. همچنین در کودکانی که رشد بیش از حد فک در پشت دهان دارند استفاده می شود.

کشش معکوس (ماسک صورت)

این نوع هدگیر برای اصلاح رشد نکردن فک بالایی یا آندربایت استفاده می شود. آندربایت با برآمدگی دندان های پایینی که از کنار دندان های بالایی امتداد دارند طبقه بندی می شود. هدگیر با کشش معکوس اغلب از نوارهای لاستیکی استفاده می کند که به بریس های روی دندان های بالایی متصل می شوند.

دکتر فاطمه تیموری بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی هدگیر ارتودنسی نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

پیشنهاد مطالعه: متخصص ارتودنسی چه می کند؟
هدگیر ارتودنسی
هدگیر ارتودنسی

چطور به کارش می بری؟

هنگام استفاده از هدگیر، رعایت دستورالعمل های متخصص ارتودنسی بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید
طول مدت درمان ارتودنسی چقدر است؟

یکی از مهمترین عناصر استفاده موفق از هدگیر، مدت زمان لازم برای پوشیدن آن است. این می تواند بین 12 تا 14 ساعت در روز یا بیشتر باشد.

قابل درک است که کودکان ممکن است از پوشیدن سرپوش در بیرون یا مدرسه خودداری کنند. بسیاری از متخصصان ارتودنسی توصیه می کنند به محض اتمام مدرسه از سر پوشیده و تا روز بعد از آن استفاده کنید.

هرچه کودک شما بیشتر روسری خود را بپوشد، سریعتر کار خود را انجام می دهد. متأسفانه، برخی از پیشرفت‌های حاصل از پوشیدن روسری در صورتی که به مدت یک روز متوقف شود، قابل بازگرداندن است.

چرا به روسری نیاز دارید؟

هدگیر برای اصلاح نامرتبی دندان و فک و شلوغی بیش از حد دندان استفاده می شود. این به نوبه خود می تواند زیبایی چهره را با اصلاح نمایه بهبود بخشد. البته می تواند ظاهر لبخند کودک شما را نیز بهبود بخشد.

هدگیر با اعمال نیرو بر روی فک بالا یا پایین عمل می کند. همچنین می‌تواند بین دندان‌ها فاصله ایجاد کند تا تراکم بیش از حد یا روی هم افتادن دندان‌ها را از بین ببرد.

این هدگیر تنها زمانی موثر است که کودک هنوز در حال رشد باشد. هدگیر می‌تواند رشد استخوان فک را متوقف کند و آن را مجبور کند تا با فشار مداوم و ثابتی که در طول زمان اعمال می‌شود، هماهنگ شود.

 اینگونه هدگیر می تواند به کودک شما کمک کند تا در آینده از جراحی فک اصلاحی اجتناب کند.

آیا پوشیدن روسری خطراتی دارد؟

هدگیر معمولاً در صورت استفاده صحیح ایمن است.

هرگز روسری را به زور روشن یا خاموش نکنید زیرا ممکن است به دستگاه آسیب برساند یا لثه یا صورت شما بریده شود. مهم است که کودک شما دستورالعمل های ارتودنتیست خود را در مورد نحوه قرار دادن و درآوردن هدگیر دنبال کند. این به آن‌ها کمک می‌کند تا از ضربه زدن به صورت یا چشم‌ها با کوبیدن نوارهای لاستیکی یا سیم جلوگیری کنند.

  • اگر کودک شما از دردی که شدید به نظر می رسد یا از بین نمی رود شکایت دارد، با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.
  • همچنین، اگر فرزندتان متوجه تغییری در نحوه مناسب بودن هدگیر خود شد، به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید. هرگز سعی نکنید خودتان روسری را تنظیم کنید.
  • هنگام پوشیدن روسری چه کاری می توانید انجام دهید و چه کاری نمی توانید انجام دهید.
  • هنگام غذا خوردن باید هدگیرها برداشته شود. نوشیدن از طریق نی معمولاً هنگام پوشیدن روسری مجاز است.
  • هدگیر می تواند در حالی که کودک شما در حال مسواک زدن دندان های خود است، باقی بماند، اگرچه می توانید آن را بردارید تا مسواک زدن راحت تر شود.
  • اگر کودک شما بریس هایی را که به روسری خود بسته شده است، باید از جویدن آدامس یا خوردن آب نبات های سفت یا غذاهایی که جویدن آنها سخت است خودداری شود.
  • باید به کودک آموزش داده شود که روسری خود را از آسیب احتمالی در امان نگه دارد. محدودیت‌هایی مانند پرهیز از ورزش‌های تماسی یا خشن کردن در هنگام استفاده از روسری، هم از آنها و هم از دستگاه محافظت می‌کند.
بیشتر بخوانید
هزینه ایمپلنت دندان
کودک شما همچنین باید از بازی با توپ یا فعالیت هایی مانند اسکیت بورد یا اسکیت در حالی که روسری پوشیده است اجتناب کند. هر ورزشی که به طور بالقوه ممکن است منجر به ضربه به صورت یا زمین خوردن شود، باید با فعالیت های دیگری مانند شنا جایگزین شود.

این مهم است که سعی کنید فعالیت هایی را پیدا کنید که کودک شما هنگام پوشیدن روسری از آنها لذت ببرد. به فعالیت‌هایی در خانه فکر کنید که می‌توانید با هم انجام دهید که پرانرژی هستند، مانند رقص یا ایروبیک خانوادگی.

دکتر فاطمه تیموری بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی هدگیر ارتودنسی نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه تیموری همین جا کلیک کنید.

ارتودنسی, ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ارتودنسی در اصفهان, دکتر فاطمه تیموری, طراحی لبخند اصفهان, فاطمه تیموری, متخصص ارتودنسی, متخصص ارتودنسی کودکان, متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت اصفهان, متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان, هدگیر ارتودنسی
نوشتهٔ پیشین
چگونه پر کردن دندان برای شما مفید است؟
نوشتهٔ بعدی
لبخند یک عمر را بسازید

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.