اصلاح مفاصل گیجگاهی فکی

مفاصل گیجگاهی فکی یا JRA چیست؟

مفاصل گیجگاهی فکی یا JRA چیست؟

اصلاح مفاصل گیجگاهی فکی

مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه

JRAچیست؟

JRA مخفف آرتریت روماتوئید نوجوانان است. با فرم بزرگسالان بسیار متفاوت است. اغلب تشخیص محرومیت است به این معنی که سایر تشخیص ها منتفی است. می تواند مفاصل گیجگاهی فکی را درگیر کند. اگر چنین است ، مدیریت معمولاً شامل یک رویکرد تیمی است که نه تنها شامل جراح دهان و فک و صورت و ارتودنتیست ، بلکه روماتولوژیست و سایر پزشکان نیز می شود.

هنگامی که بر مفاصل گیجگاهی فکی تأثیر می گذارد ، JRA می تواند منجر به باز شدن محدود و ناهنجاری دهان یا نیش بد و فک نامناسب شود. اغلب با داروهای جدیدتر که معمولاً توسط روماتولوژیست هدایت می شود ، مدیریت می شود. در صورت ثابت ماندن بیماری ، جراح و متخصص ارتودنسی را می توان با جراحی سنتی ارتوگناتیک ، عمل جراحی گزش را انجام داد. اگر بیماری همچنان فعال و مقاوم به درمان باشد ، تعویض مفصل مفصل گیجگاهی فکی ممکن است ضروری باشد.

آیا شکاف لب/کام روی فک ها تاثیر می گذارد؟

شکاف لب و/یا کام اغلب با شکاف آلوئول یا قسمتهای حامل دندان فک بالا یا فک بالا همراه است. بیمار معمولاً در سنین پایین چندین عمل جراحی را در ناحیه شکاف انجام می دهد. به دلیل این جراحی اولیه ، الگوی رشد طبیعی فک بالا را می توان محدود کرد.

اغلب اوقات لازم است که فک فوقانی در اواسط تا اواخر نوجوانی پیش برود. این می تواند در یک جراحی تکمیل شود و همچنین ممکن است با جراحی فک پایین یا فک پایین ترکیب شود. گاهی اوقات ، اگر حرکت برای انجام یک عمل جراحی بسیار بزرگ باشد ، ممکن است روشی به نام استخوان حواس پرتی برای تغییر موقعیت فک انجام شود. این روش فک را طی چند هفته بزرگ می کند تا به موقعیت دلخواه برسد. این به طور معمول برای مغایرتهای بسیار بزرگ محفوظ است.

بیشتر بخوانید
جراحی ارتوگناتیک چگونه صورت می گیرد و چه انتظاراتی باید داشت؟

دکتر فاطمه تیموری متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی اصلاح مفاصل گیجگاهی فکی نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

اصلاح مفاصل گیجگاهی فکی
اصلاح مفاصل گیجگاهی فکی

 

پیشنهاد مطالعه: جراحی ارتوگناتیک چگونه صورت می گیرد و چه انتظاراتی باید داشت؟

استئوژنز حواس پرتی چیست؟

استخوان سازی حواس پرتی فک ها بر اساس روش طولانی شدن پا ایلیزاروف انجام می شود. به دلیل وجود خون فراوان در سر و گردن ، در بسیاری از موارد ، در ناحیه سر و گردن در مقابل اندام های پایینی موفق تر و قابل اطمینان تر است. به طور معمول مختص ناهنجاری های بسیار شدید است که در یک عمل جراحی قابل اصلاح نیستند.

در فک پایین یا فک پایین گاهی اوقات برای پیشروی و رشد فک به جلو جهت بازکردن راه تنفسی و اجتناب از نیاز به تراکئوستومی در نوزادان و کودکان مبتلا به میکروگناتیای شدید (فک پایین) استفاده می شود.

همانطور که قبلاً در فک بالا یا فک بالا ذکر شد ، اغلب در بیمارانی که تحت ترمیم شکاف لب و کام قرار گرفته اند ، استفاده می شود که می تواند رشد فک بالا را محدود کند. این می تواند منجر به ناهماهنگی شدید فک ها شود. در این موارد می توان از استئوژنز حواس پرتی برای رشد فک در مدت زمان طولانی برای اصلاح اختلاف شدیدتر استفاده کرد.

روش استئوژنز حواس پرتی می تواند زمان بیشتری نسبت به جراحی ارتوگناتیک سنتی بطول انجامد. در حین جراحی اولیه ، دستگاه هایی روی فک پایین یا فک بالا قرار می گیرند. سپس این دستگاهها دوبار در روز توسط بیمار در خانه و یا در مورد نوزادان توسط جراح در بیمارستان چرخانده می شود. این فک 1 میلی متر در روز پیشرفت می کند یا رشد می کند. یک پیشرفت معمولی ممکن است بین 10-15 میلی متر متغیر باشد. این نیاز به دو هفته چرخش دارد. پس از تکمیل رشد ، دستگاهها دیگر چرخانده نمی شوند و حدود 6 تا 12 هفته در محل خود باقی می مانند تا استخوان جدید بتواند کلسیفیک شده و بهبود یابد. پس از این دوره ، جراحی دوم برای برداشتن دستگاه های کاشته شده انجام می شود.

بیشتر بخوانید
آیا تورم ناشی از جراحی فک زیاد است؟

یکی دیگر از مزایای استخوان سازی حواس پرتی این است که پاکت بافت نرم به این معنی که ماهیچه و پوست به راحتی استخوان را دنبال می کنند.

اصلاح مفاصل گیجگاهی فکی
اصلاح مفاصل گیجگاهی فکی

این احتمال وجود دارد که شما احساس دهان خود را بعد از عمل از دست بدهید؟

پس از جراحی ارتوگناتیک ، تغییرات حسی عصبی ایجاد می شود. اعصاب مربوط به جراحی فک حرکتی نیستند ، به این معنی که جراحی بر ظاهر یا حرکت صورت شما تأثیر نمی گذارد. در فک پایین ، بی حسی شامل لب پایین ، چانه و بافت لثه خواهد بود و به طور کلی ، این حالت باید در حدود سه ماه برطرف شود. گاهی اوقات تغییرات حسی عصبی در بزرگسالان تا 18 ماه طول می کشد تا به طور کامل برطرف شود.

گاهی اوقات ، تغییرات حسی عصبی جزئی در لب پایین و چانه می تواند دائمی باشد. بی حسی دائمی بعد از جراحی فک بالا (فک بالا) بسیار کمتر رایج است.

دکتر فاطمه تیموری متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی اصلاح مفاصل گیجگاهی فکی نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه تیموری همین جا کلیک کنید.

drteimoori.com, ارتودنسی اصفهان, اصلاح مفاصل گیجگاهی فکی, بهترین متخصص ارتودنسی, بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ارتودنسی در اصفهان, دکتر فاطمه تیموری, طراحی لبخند اصفهان, متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان, متخصص ناهنجاری های فک و صورت در اصفهان, ناهنجاری فک
نوشتهٔ پیشین
در جراحی های ارتوگناتیک یا جراحی فک چه اتفاقی می افتد؟
نوشتهٔ بعدی
اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMD، TMJ)

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.