لمینیت دندان برای چه کسانی لازم است؟

لمینیت دندان برای چه کسانی لازم است؟

 

  • برای فرم بخشیدن و یکدست کردن دندان کسانی که به هم ریختگیهای دندانی دارند یعنی فاصله ی بین دندان های آن ها زیاد است یا موقعیت دندان آنها بد است و فرو رفتگی یا برامدگی در آنها وجود دارد.
  • اگر لبه ی دندان فرد شکسته شده یا اثرات ترک خوردگی در آن مشاهده میشود لامینت دندان میتواند درمان مناسبی باشد.
  • اصلاح طرح لبخند بر حسب درخواست مراجعه کننده.
  • همچنین برای انجام اصلاحات جزئی ترتیب دندان های جلو و منظم کردن دندان های کج این روش کارا است.
  • کسانی که دندانهای بد رنگ دارند. این تغییر رنگ که ممکن است ناشی از کشیدن سیگار، مصرف مواد غذایی، نوشدن قهوه زیاد و ضرب دیدگی دندان یا عصب کشی ناقص باشد

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

  •  کسانی که پوسیدگیهای وسیع روی دندانهایشان دارند. در این صورت انجام لمینت سرامیکی دندان و کامپوزیت دندان برای این افراد به بعد از برطرف کردن پوسیدگی یا عفون لثه هایشان موکول میشود.
  • کسانی که سایش مینای دندان شدیدی دارند و بافت مینای دندان آنها کافی نیست. برای این گونه افراد معمولا به جای لمینت کردن مجبور به استفاده از انواع روکش دندان هستیم.
  • افرادی که دندان قروچه دارند، این عادت باعث شکستگی ونیر دندان شده و به مرور به آن آسیب میرساند. البته در مطب دکتر سپهریان برای حل مشکلات سایشی ناشی از دندان قروچه و کاهش آثار سایر عادات مخرب دهانی ، نایت گارد (محافظ دندان) به صورت کاملا رایگان ارائه میگردد. بدین ترتیب این افراد نیز میتوانند از مزایای لمینت بهره ببرند.

    مطالعه بیشتر : عوارض لمینت دندان


    گاهی داشتن دندان های بدفرم و بدرنگ شانس داشتن یک لبخند زیبا را از ما میگیرد. اینجاست که یک دندانپزشک زیبایی میتواند با کمک انواع لمینت به کمک شما بیاید. اما اگر دندانهایی سالم و بی مشکل دارید هرگز استفاده از انواع لمینیت ها را به شما پیشنهاد نمیکنیم. چرا که باعث آسیب رساندن به دندان های شما میشود. لمینت ونیر به صورت بالقوه باعث پوسیدگی دندان نمیشود. نکته ی مهم در این فرایند این است که اگر درمان به درستی انجام نگیرد، مواردی چون اختلال در فرایند باندینگ و اصلاح لبه ی لمینت ها ، اصلاح فاصله ی بین لمینت ها یا پالیش نامناسب و یا عدم تطابق لبه ای، تراش بیش از حد دندان ها و .. میتوانند منجر به پوسیدگی دندان و التهاب لثه ها شود.

 

لمینت دندان

تراش دندان ها در طی درمان

برای انجام لمینیت سرامیکی دندان حدود نیم میلیمیتر از دندان تراش داده میشود ولی برای انجام لمینت کامپوزیتی با  کامپوزیت دندان ،  اگر شرایط دندانی فرد اجازه دهد میتوان آن را  بدون تراش انجام داد. البته حجم این تراش خیلی جزئی تر از تراش مورد نیاز برای قرار دادن روکش روی دندان های فرد است.

 

درد بعد از کامپوزیت و  حساسیت دندان لمینت شده بعد از درمان

پس از انجام لمینیت دندان ، همانند سایر ترمیم ها ، در ابتدا  حساسیت هنگام مصرف مواد غذایی خیلی گرم و یا خیلی سرد مشاهده میشود. ولی بعد از مدت زمان کوتاهی این حساسیت از بین میرود.

شکستگی دندان لمینت شده

نقش فرد در افزایش عمر این درمان بسیار مهم است. همچنین با رعایت اصول اولیه انتخاب درمان ، احتمال شکستگی لمینیت به شدت کاهش میابد ولی از بین نمیبرد. درصورتی که لمینت سرامیکی یا کامپوزیت دندان دچار لب پریدگی یا شکستگی شود امکان ترمیم و اصلاح مجدد آن با کامپوزیت دندان وجود دارد.

تغییر رنگ لبه ای لمینت به چه علت است؟

تغییر رنگ لبه ای لمینیت با گذشت زمان ، بسیار بستگی به مواد رنگی مصرف شده توسط فرد دارد. مثلا چایی، قهوه ، کشدن سیگار، و قلیانبه به مرور زمان باعث تغییر رنگ دادن لبه های دندان مشود. میتوان با کم کردن مصرف این مواد رنگی از تغییر رنگ آن پیشگیری کرد. این تغییر رنگ یا رنگ پذیری در درمان لمینت سرامیکی دندان کمتر از کامپوزیت دندان است. همچنین جنس لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان استفاده شده برای درمان و میزان مرغوبیت آنها در این رنگ پذیری تاثیر دارد. مواد مرغوب تر دیرتر تغییر رنگ میدهند.

مراقبت از کامپوزیت دندان و اصول نگهداری از انواع  لمینت دندان چیست؟

پس از انجام درمان لمینیت نوبت به مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان میرسد. اولین اصل این است که فرد باید بهداشت دهانی و رسیدگی به دندان های خود را بیش از پیش جدی بگیرد. در بسیاری از موارد دیده شده که التهاب لثه افراد بعد از انجام درمان کامپوزیت ونیر و یا لمینت به علت ترس آنها از نزدیک شده به لثه در حین مسواک زدن یا خون ریزی لثه ها حین مسواک زدن اتفاق می افتد. اکیدا توصیه میکنیم، آنچه که بعد از لمینیت دندان اهمیت دارد مسواک زدن صحیح و استفاده مرتب از نخ دندان است. همچنین استفاده نامناسب و زیاد از برخی از دهان شویه ها میتواند روی لامینت دندانتاثیر بگذارد. پیشنهاد ما این است قبل از استفاده از دهانشویه با دندانپزشک خود مشاوره لازم را انجام دهید تا ایشان راهنمایی های لازم را انجام دهند.

برای داشتن لبخندی زیبا و آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در اصفهان ما به شما دکتر فاطمه تیموری را پیشنهاد می دهیم برای اطلاعات بیشتر باما در سایت در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید
چگونه ارتودنسی می تواند به شما لبخندی خاص بدهد
بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص اصفهان, دکتر فاطمه تیموری بهترین متخصص, شکستگی دندان لمینت شده, عوارض لمینت دندان
نوشتهٔ پیشین
دندانپزشکی کودکان
نوشتهٔ بعدی
تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.