قدم به قدم مراحل ارتودنسی

قدم به قدم مراحل ارتودنسی

قدم به قدم مراحل ارتودنسی

در ادامه قدم به قدم با مراحل ارتودنسی مختلف آشنا خواهید شد.

۱- مشاوره اولیه درمان

اولین مرحله از مراحل ارتودنسی بسیار کوتاه میباشد. در این مرحله بیمار می تواند نگرانی هایش را درمورد مرتب شدن دندان ها یا مسائل دیگر عنوان کند و مواردی را که از نظرش ضروری هستند با متخصص ارتودنسی درمیان بگذارد. متخصص ارتودنسی نیز توضیحاتی کلی درباره مشکل بیمار، عوارض ناهنجاری و فرآیند درمان در اختیار بیمار قرار می دهد و جهت امکان بررسی بیشتر و تشخیص درست دستور تهیه تصاویر فتوگرافی پزشکی و رادیولوژی های لازم را در اختیار بیمار قرار می دهد.

۲- معاینه کلینیکی

این مورد از مراحل ارتودنسی نیز کوتاه میباشد. ارتودنتیست، دندان‌ها و فک بیمار را بر اساس مدارک پزشکی تهیه شده، مجددا معاینه می کند. این مرحله شامل بررسی دقیق شرایط فکی، دندانی و مدارک پزشکی بیمار است تا امکان تشخیص و تعیین جزییات بیشتری از درمان مورد نیاز بیمار برای متخصص ارتودنسی وجود داشته باشد. در برخی از موارد سی تی اسکن و ساخت مدل دیجیتالی از دندان های بالا و پایین و در نهایت چک کردن اکلوژن بیمار نیز مورد نیاز است. این مرحله و نتایج به دست آمده از آن، پایه برنامه ریزی برای درمان بیمار را تشکیل می دهند، بنابراین معاینات باید در نهایت دقت انجام گیرند.

۳- توضیح برنامه درمان به بیمار

بر اساس معاینات و بررسی های انجام شده در مرحله قبل بهترین برنامه درمانی در کوتاهترین زمان ممکن برای بیمار در نظر گرفته می شود. در برخی از موارد مدلی از دندان ها پس از درمان ساخته و به این شیوه تفاوت قبل و بعد از درمان به مراجعه کننده نشان داده می شود. بنا به صلاحدید متخصص ارتودنسی اطلاعات ضروری در مورد هر مرحله از درمان و مدت آن برای بیمار توضیح داده می شود. در این مرحله در مورد هزینه ها و شیوه پرداخت آنها نیز صبحت می شود و می توانید سوالات خود را از کارکنان و یا خود متخصص ارتودنسی بپرسید.

بیشتر بخوانید
نکاتی مهم هنگام مسواک زدن دندان های ارتودنسی شده

۴- راهنمایی برای مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان

بیمار باید نحوه صحیح مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها را در مدتی که تحت درمان است، بیاموزد. معمولا دستیاران دندانپزشکی آموزش های لازم را به بیمار می دهند. رعایت نکات گفته شده در هنگام مسواک زدن باعث می شود که از پوسیدگی دندان و بیماری های پریودنتال درحین درمان ارتودنسی جلوگیری شود.

۵- نصب دستگاه ارتودنسی روی دندان

این مرحله که اصلی ترین بخش درمان محسوب می شود، از نظر زمانی تقریبا بسته به نوع طرح درمان در حدود نیم تا یک ساعت و شاید در مواردی بیشتر زمان میبرد. دستگاه ارتودنسی که در دهان بیمار قرار می گیرد، طوری طراحی شده است که به آرامی دندان ها را به جایگاه صحیحشان هدایت کند. معمولا برای نصب دستگاه ارتودنسی روی هر دندان یک براکت قرار می گیرد. قرار گرفتن دستگاه ارتودنسی روی دندان بیمار به دندانها و لثه صدمه نمی زند و درد ندارد. دستگاه ارتودنسی با توجه به نیاز درمانی بیمار می تواند از نوع ارتودنسی ثابت ، ارتودنسی بل تری های شفاف(clear Algiers) ، ارتودنسی لینگوال یا انواع دیگر دستگاه های ارتودنسی باشد.

۶- دوران جابه جایی دندان ها

طول این دوره با توجه به شرایط و شدت پیچیدگی وضعیت دندانهای بیمار متغیر است اما می توان گفت به طور میانگین این مرحله از درمان بین چند ماه تا چندین سال به طول می انجامد. طولانی ترین بخش در مراحل ارتودنسی همین دوره است. پس از آنکه دستگاه ارتودنسی روی دندان های بیمار قرار گرفت، متخصص ارتودنسی معمولا هر چهار تا هشت هفته وضعیت دندان ها را معاینه می کند. در این جلسات معاینه، متخصص ارتودنسی تنظیمات جدیدی را به دستگاه اعمال می کند که بسته به نوع دستگاه و پیچیدگی درمان این تنظیمات می تواند در مدت زمان مختلفی طول بکشد. مدت زمان این مرحله از درمان به نوع ساختار صورت و شدت مشکلات دندان های بیمار بستگی دارد.

بیشتر بخوانید
استفاده از نخ دندان و دهانشویه در خلال درمان ارتودنسی

به طور کل، درمان برای بیمارانی که دندانهای بسیار نامرتبی دارند، بین یک تا دو سال و نیم طول می کشد. امروزه با پیشرفت تجهیزات و دانش در حوزه ارتودنسی، زمان درمان در مقایسه با قبل بهبود قابل توجهی یافته است. همچنین درمان با درد کمتری همراه است و به همین دلیل بیمار متحمل زحمت زیادی نمی شود.

۷- نگهداری و معاینات منظم

زمانی که دندان ها به جایگاه مناسب خود رسیدند، متخصص معالج دستگاه ارتودنسی ثابت را از روی دندان بر می دارد و به این ترتیب درمان خاتمه می یابد. پس از آن، برای آنکه از بازگشت دندانها به جایگاه قبل جلوگیری شود، بیمار باید تا مدتی از انواع نگهدارنده های دندان، به تشخیص متخصص ارتودنسی استفاده کند.بسته به نوع ناهنجاری قبلی تقریبا یکسال طول می کشد که دندانها در جایگاه تازه خود ثابت شوند. بهتر است که پس از اتمام مراحل ارتودنسی تقریبا هر سه تا شش ماه یک بار برای معاینه به متخصص ارتودنسی مربوطه مراجعه شود.

در صورت مفید بودن به اشتراک بگذارید.

ارتودنسی اصفهان, قدم به قدم مراحل ارتودنسی, متخصص ارتودنسی اصفهان
نوشتهٔ پیشین
تاثیر خمیردندان و دهانشویه بر درمان ارتودنسی ثابت
نوشتهٔ بعدی
فرنوم چیست؟ عمل فرنکتومی به چه نوع عملی اطلاق می شود؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.