فک زدن به چه معناست؟

مدت زمان مطالعه: 13 دقیقه

ترکیدن فک چیست؟

فک زدن : ترکیدن فک می تواند یک احساس دردناک باشد که ناشی از اختلال عملکرد مفاصل گیجگاهی فکی (TMJ) است. این مفاصل استخوان فک را به جمجمه متصل می کنند و در هر طرف یک مفصل وجود دارد. عمل لولای مفصل گیجگاهی فکی مسئول توانایی شما در جویدن، صحبت کردن و خمیازه کشیدن است. هنگامی که مفصل به درستی کار نمی کند، ترکیدن ممکن است رخ دهد.

اصطلاح TMJ هم برای اشاره به مفصل و هم برای اختلال استفاده می شود. این اختلال با نام های TMD و TMJD نیز شناخته می شود.

چه چیزی باعث ترکیدن فک می شود؟

اگر شما:

• زیاد آدامس بجوید
  • ناخن های خود را بجوید
  • دندان قروچه
  • فک خود را بفشار
  • فک خود را بیرون بیاور
  • لب یا گونه خود را گاز بگیرید
  • انجام مکرر این رفتارها می تواند باعث ساییدگی و پارگی مفاصل شود که می تواند منجر به فرسایش شود.

دکتر فاطمه تیموری ، متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی فک زدن  نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

فک زدن اگر فک درد همراه با آن نباشد، به طور کلی باعث نگرانی نیست.

اگر فک درد همراه با آن نباشد، به طور کلی باعث نگرانی نیست. با این حال، برخی از دلایل زمینه‌ای برای ترکیدن می‌تواند یک وضعیت TMJ ایجاد کند که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. این علل می تواند شامل موارد زیر باشد:

آرتروز

آرتریت می تواند باعث آسیب به غضروف مفصل گیجگاهی فکی شود. هر دو آرتریت روماتوئید (RA) و استئوآرتریت (OA) می توانند فک را تحت تأثیر قرار دهند. از دست دادن غضروف باعث می شود که حرکات فک جذب مناسبی در حفره مفصلی نداشته باشد.

سایر علائم OA درد مفاصل و سفتی در سایر نواحی بدن است. این همچنین شامل کاهش دامنه حرکتی می شود.

اگر مبتلا به RA هستید، ممکن است از دست دادن اشتها، خستگی و کم خونی را تجربه کنید. آرتریت نیاز به درمان طولانی مدت توسط یک متخصص پزشکی دارد. درباره آرتریت بیشتر بدانید.

کاربرد ارتودنسی در درمان دردهای فک و صورت
شکستگی یا دررفتگی فک

اگر آسیب دیده اید، ممکن است فک شکسته یا دررفتگی داشته باشید. دررفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که مفصل فک باز شود.

علل شایع عبارتند از:

1. حمله فیزیکی به صورت
  2. تصادفات وسیله نقلیه
  3. افتادن در خانه
  4. حوادث صنعتی
  5. آسیب های ورزشی

اگر فک شما شکسته یا دررفته باشد، ممکن است این موارد را نیز تجربه کنید:

• ورم
  • خون ریزی
  • بی حسی
  • کبودی

آسیب های فک برای بهبودی مناسب باید به سرعت درمان شوند. درباره شکستگی یا دررفتگی فک بیشتر بدانید.

مال اکلوژن دندان ها

ناهنجاری دندان ها باعث ناهماهنگی آنها می شود. این می تواند باعث پارگی فک شود. مال اکلوژن به عنوان کراس بایت، اوربایت، آندربایت، اپن بایت یا شلوغی دندان نیز شناخته می شود.

سایر علائم این بیماری عبارتند از:

1. تغییر ظاهر صورت
  2. گاز گرفتن مکرر گونه های داخلی یا زبان
  3. ناراحتی هنگام جویدن یا گاز گرفتن
  4. تنفس از طریق دهان
  5. مشکلات گفتاری

ناهماهنگی معمولاً با بریس ها و سایر مراقبت های ارتودنسی درمان می شود. در مورد مال اکلوژن دندان بیشتر بدانید.

سندرم درد میوفاشیال

سندرم درد میوفاشیال (MPS) باعث ایجاد درد مزمن در سیستم اسکلتی عضلانی می شود. درد معمولاً در یک ناحیه موضعی دارد. MPS در فک می تواند باعث ترکیدن فک شود.

افراد مبتلا به MPS نقاط ماشه ای یا نقاط حساس دارند. این نقاط ماشه ای هنگام اعمال فشار باعث ایجاد درد می شوند. فردی که MPS دارد ممکن است این موارد را داشته باشد:

• دردی که با کشیدگی یا کشش عضله بدتر می شود.
  • دردی که بعد از یک هفته بهتر نمی شود.
  • گره های دردناک در عضلات.
  • دامنه حرکتی کمتر در ناحیه آسیب دیده.
  • اختلالات خلقی و خواب.
مال اکلوژن

آپنه خواب

ترکیدن فک می تواند هم در اثر آپنه انسدادی خواب (OSA) و هم آپنه مرکزی خواب (CSA) ایجاد شود. OSA باعث می شود که فرد در طول چرخه خواب خود به دلیل تنگی گلو به طور غیر ارادی نفس خود را متوقف کند. جریان هوای محدود، مقدار هوا را به داخل ریه ها محدود می کند. این باعث می شود که فرد از خواب بیدار شود تا بتواند نفس بکشد.

سایر علائم OSA عبارتند از:
  • خرناس
  • خواب آلودگی در طول روز
  • تورم پا

افرادی که CSA دارند تنفس دوره ای در طول خواب متوقف می شود زیرا مغز به طور دقیق به ماهیچه ها سیگنال نمی دهد. افراد مبتلا به CSA ممکن است تجربه کنند:

• مشکل در بلع
  • تغییر در الگوهای گفتار و صدا
  • ضعف عمومی
  • استفاده از دستگاه CPAP (فشار مثبت مداوم راه هوایی) رایج ترین درمان برای آپنه خواب است.

عفونت

عفونت غده بزاقی می تواند منجر به TMJ و ترکیدن فک، در کنار سایر علائم شود. عفونت می تواند در موارد زیر وجود داشته باشد:

• غدد پاروتید داخل هر گونه.
  • غدد زیر فکی درست زیر استخوان فک.
  • غدد زیر زبانی که در زیر زبان شما قرار دارند.
ممکن است نتوانید دهان خود را به طور کامل باز کنید، که می تواند باعث ترکیدن شود. شما همچنین ممکن است داشته باشید:
  • چرک در دهان
  • دهان خشک
  • درد صورت
  • طعم بد در دهان
  • تورم صورت و گردن
  • عفونت غدد بزاقی باید فورا درمان شود. درباره عفونت غدد بزاقی بیشتر بدانید.

تومور
یک تومور که می تواند منجر به سرطان دهان شود، می تواند فک را تحت تاثیر قرار دهد. تومورها می توانند در موارد زیر ایجاد شوند:

• لب
  • زبان
  • گونه
  • لثه ها
  • کف دهان
  • کام سخت و نرم

هنگامی که تومور با حرکت فک تداخل می کند، ممکن است با ترکیدن فک مواجه شوید.

علائم سرطان دهان عبارتند از:

• زخم روی لب یا دهان
  • لق شدن دندان ها
  • مشکل در پوشیدن دندان مصنوعی
  • گوش درد که فروکش نمی کند
  • توده یا رشد در دهان
  • یک توده در گردن
  • کاهش وزن چشمگیر
4 نشانه یک متخصص ارتودنسی خوب چیست؟

افتادگی فک چگونه درمان می شود؟

پزشک شما ممکن است داروهای خانگی را برای کمک به کاهش TMJ شما تجویز کند. درمان های خانگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• قرار دادن کیسه یخ یا حرارت مرطوب روی فک
  • مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (ادویل) و آسپرین، داروهای ضد افسردگی یا شل کننده های عضلانی
  • خوردن غذاهای نرم
  • پوشیدن محافظ شب یا آتل
  • انجام تمرینات مخصوص TMJ

پزشک شما همچنین ممکن است به شما توصیه کند که تحت درمان پزشکی قرار بگیرید، مانند:

درمان های اصلاحی دندان
سونوگرافی ها
تزریق نقطه ماشه ای
امواج رادیویی درمانی
تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)

جراحی گاهی اوقات یک گزینه است، اما تنها در صورتی که سایر درمان ها ناموفق بوده باشند. جراحی های مربوطه عبارتند از:

آرتروسنتز (حذف مایع از مفصل)
جراحی مفصل باز (تعویض یا ترمیم مفصل)
آرتروسکوپی (از ابزارهای جراحی کوچک برای ترمیم مفصل استفاده می شود)

نتیجه چیست؟

زنان به احتمال زیاد TMJ را تجربه می کنند، اگرچه مشخص نیست که چرا. مطالعات TMJTrusted Source را به‌عنوان اغلب در افراد جوان‌تر و در زنان بین 30 تا 50 سال نشان می‌دهند. با این حال، هر فردی در هر سن و هر جنس می‌تواند ظاهر کردن فک و TMJ را تجربه کند.

این وضعیت اغلب موقتی است. TMJ را می توان با تغییر سبک زندگی و درمان های خانگی تسکین داد.

فک زدن اگر فک درد همراه با آن نباشد، به طور کلی باعث نگرانی نیست.

drteimoori.com, ارتودنسی, ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان, جراحی فک اصفهان, دکتر فاطمه تیموری, فک زدن, متخصص ارتودنسی اصفهان, متخصص ارتودنسی در اصفهان, متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان
فشار زبان در کودکان و بزرگسالان
درمان تورم لثه با بریس