عوارض دندان قروچه

عوارض بلند مدت دندان قروچه چیست؟

عوارض دندان قروچه

آسیب طولانی مدت دندان قروچه ممکن است باعث موارد زیر شود:

حساسیت دندان به دلیل ساییدگی مینای دندان.
التهاب یا خونریزی لثه.
لق شدن دندان ها.
آسیب به کارهای دندانپزشکی، مانند روکش ها و پر کردن.
دندان های صاف یا کوتاه.
شکستگی دندان.
سندرم TMJ که باعث درد، تنش و مشکل در جویدن می شود.

دکتر فاطمه تیموری ، بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی عوارض دندان قروچه نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

دندانپزشک با انجام معاینه دندان می تواند دندان قروچه را تشخیص دهد. آنها ممکن است متوجه شوند:

• مینای دندان فرسوده
  • دندان های صاف، شکسته یا شکسته
  • تاج ها و پرکننده های شل یا آسیب دیده
  • بزرگ شدن عضلات فک

سایش دندان همچنین می تواند ناشی از مسواک زدن بیش از حد شدید، مواد ساینده در خمیر دندان، نوشابه های اسیدی و غذاهای سفت باشد، اما یک متخصص آموزش دیده می تواند تفاوت بین الگوهای سایش مشخصه هر علت را تشخیص دهد.

پیشنهاد مطالعه: ارتودنسی در هر سنی چقدر موثر است؟

درمان ها و استراتژی های مختلف ممکن است به دندان قروچه کمک کند. این شامل:

محافظ دهان یا آتل دهان

دندانپزشک ممکن است استفاده از آتل یا محافظ دهان را در هنگام خواب برای محافظت از دندان در برابر آسیب توصیه کند. این دستگاه‌ها می‌توانند با کاهش فشار روی فک، ایجاد یک مانع فیزیکی بین دندان‌ها و کاهش صدای دندان قروچه کمک کنند.

محافظ های دهان برای دندان قروچه معمولاً از لاستیک یا پلاستیک انعطاف پذیر تشکیل شده است. یک دندانپزشک می‌تواند دندان‌های شخصی را بسازد، یا یک فرد می‌تواند نسخه بدون نسخه (OTC) را بخرد. نسخه های OTC ممکن است کمتر راحت باشند.

هدف بهترین متخصص ارتودنسی در اصفهان

اسپلینت های دهان معمولاً از پلاستیک سخت تری ساخته می شوند و مستقیماً روی دندان ها قرار می گیرند. برخی از اسپلینت ها روی دندان های بالایی قرار می گیرند، در حالی که برخی دیگر روی دندان های پایین قرار می گیرند. بسته به طراحی، یک آتل فک را در وضعیت آرام‌تری نگه می‌دارد یا مانعی ایجاد می‌کند تا آتل‌ها، به جای دندان‌ها، آسیبی را تحمل کنند.

استفاده از محافظ های دهان عمومی برای ورزش توصیه نمی شود، زیرا می توانند حجیم باشند و باعث ناراحتی قابل توجهی شوند.

عوارض دندان قروچه

دارو مصرف یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID)، مانند ایبوپروفن، ممکن است به تسکین هر گونه درد و تورم مرتبط با دندان قروچه کمک کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است استفاده کوتاه مدت از یک دارو را برای شل کردن عضلات و توقف چرخه دندان قروچه توصیه کند.

این روش به عضلات فک فرصت استراحت می دهد که ممکن است علائم را کاهش دهد. اگر یک دارو می تواند به عنوان یک عارضه جانبی باعث دندان قروچه شود، ممکن است فرد بخواهد در مورد تغییر به یک جایگزین با پزشک صحبت کند. فرد هرگز نباید بدون مشورت با پزشک دارو را قطع کند یا دوز آن را تغییر دهد.

بیوفیدبک بیوفیدبک نوعی درمان است که به فرد کمک می کند تا از عملکردهای غیرارادی بدن مانند تنفس یا ضربان قلب آگاه شود و به او یاد می دهد که آنها را کنترل کند.

تحقیقات زیادی در مورد اثربخشی بیوفیدبک برای درمان دندان قروچه وجود ندارد، اما یک بررسی منبع معتبر در سال 2018 شواهدی پیدا کرد که نشان می‌دهد یک ابزار بیوفیدبک خاص که به عنوان تحریک الکتریکی احتمالی شناخته می‌شود، علائم را پس از چندین شب استفاده بهبود می‌بخشد. بوتاکس در موارد شدید دندان قروچه، تزریق سم بوتولینوم یا بوتاکس می تواند عضلات مسئول دندان قروچه در خواب را فلج کند تا دندان قروچه را متوقف کند.

ریتینر ثابت چیست؟

با این حال، بوتاکس می تواند گران باشد، و تزریق منظم برای حفظ اثرات ضروری است. درمان شرایط زمینه ای اگر فرد مبتلا به دندان قروچه نیز استرس، اضطراب یا افسردگی را تجربه کند، جستجوی کمک برای این شرایط ممکن است به دندان قروچه کمک کند.

معمولاً درمان این شرایط سلامت روان شامل ترکیبی از گفتار درمانی و دارو برای کاهش علائم است، اما از آنجایی که برخی از SSRI ها می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث دندان قروچه شوند، ممکن است فرد بخواهد ابتدا درمان را شروع کند. از طرف دیگر، اگر فردی دارای شرایطی مانند آپنه خواب باشد، صحبت با پزشک در مورد آن ممکن است به او امکان تشخیص و درمان را بدهد.

به عنوان مثال، برخی از افراد مبتلا به آپنه خواب از استفاده از دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی برای جلوگیری از اختلالات خواب سود می برند.

افراد مبتلا به دندان قروچه اولیه ممکن است بتوانند با انجام خودمراقبتی علائم را کاهش دهند یا از آن پیشگیری کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند امتحان کنند:

اجتناب از الکل، تنباکو و کافئین.
از جویدن آدامس خودداری کنید، زیرا ممکن است ساییدگی و پارگی را افزایش دهد یا آسیاب بیشتر را تشویق کند.
اعمال حرارت ملایم به فک برای تسکین درد و تنش.
کاهش استرس قابل اجتناب و اتخاذ اقداماتی برای مدیریت استرس اجتناب ناپذیر.
رویدادها و شرایط بیرونی می‌توانند باعث استرس شوند، اما می‌تواند از نحوه درک افراد از آن رویدادها نیز ناشی شود. در هر صورت، راه هایی برای مدیریت آن وجود دارد.

جستجوی حمایت، اختصاص زمانی برای آرامش و تمرین تمرکز حواس می تواند کمک کند. همچنین ممکن است افراد بخواهند تمرینات تنفسی، مدیتیشن، یوگا یا سایر تکنیک‌های تمدد اعصاب را امتحان کنند. عوارض دندان قروچه

عادت هایی که به دندان شما آسیب می رساند را از زبان بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان بخوانید

در اینجا چند پاسخ به سوالاتی که افراد اغلب در مورد دندان قروچه دارند آورده شده است.

آیا دندان قروچه می تواند باعث وزوز گوش شود؟

این احتمال وجود دارد که دندان قروچه و وزوز گوش ممکن است مرتبط باشند. با توجه به انجمن وزوز گوش آمریکا، اگر TMJ آسیب ببیند، وزوز گوش ممکن است رخ دهد. از آنجایی که دندان قروچه مستقیماً روی این مفصل تأثیر می گذارد، ممکن است به وزوز گوش منجر شود.

آیا دندان قروچه ارثی است؟

یک بررسی قدیمی‌تر منبع معتبر تحقیقات قبلی به این نتیجه رسید که شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه دندان قروچه ممکن است در خانواده‌ها ایجاد شود. با این حال، هیچ مطالعه ای ژن های خاص مرتبط با آن را شناسایی نکرده است، و ژنتیک احتمالا تنها یکی از بسیاری از عوامل موثر است.

خلاصه

دندان قروچه زمانی است که فرد به طور غیرارادی دندان های خود را به هم ساییده یا فشار می دهد. ممکن است زمانی رخ دهد که فردی بیدار یا خواب است و باعث درد صورت، سفتی فک و سردرد شود. در دراز مدت، دندان قروچه می تواند به دندان ها، لثه ها یا مفصل فک آسیب برساند.

دندانپزشک می تواند دندان قروچه را در طول معاینه دندان تشخیص دهد. درمان بر کاهش آسیب به دندان ها از طریق محافظ دهان یا آتل دهان و رسیدگی به عواملی که ممکن است در ایجاد دندان قروچه موثر باشد تمرکز دارد. این ممکن است شامل کاهش استرس، تغییر داروها یا درمان شرایط مرتبط مانند آپنه خواب باشد.

drteimoori.com, ارتودنسی اصفهان, انواع ارتودنسی, بهترین متخصص ارتودنسی, بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان, جراحی فک اصفهان, خانم دکتر فاطمه تیموری, دکتر فاطمه تیموری, عوارض دندان قروچه, فاطمه تیموری, متخصص ارتودنسی اصفهان, متخصص ارتودنسی در اصفهان, متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت اصفهان, متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان
سندرم کروزون چیست؟
هر آنچه که باید در مورد اختلالات TMJ بدانید