متخصص ناهنجاری های فک و صورت

علائم ناهنجاری های جمجمه و صورت چیست؟

علائم ناهنجاری های جمجمه و صورت چیست؟

مدت زمان مطالعه: 12 دقیقه

ناهنجاری های جمجمه ای صورت می تواند خفیف یا شدید باشد. و بستگی به این دارد که چه قسمت هایی از جمجمه نوزاد تحت تاثیر قرار می گیرد. گروه های خاصی از علائم و نشانه ها به عنوان سندرم شناخته می شوند. دکتر فاطمه تیموری، متخصص ناهنجاری های فک و صورت فارغ التحصیل در رشته دندانپزشکی عمومی در سال ۱۳۸۷ و پذیرش در همان سال در آزمون تخصصی ارتودنسی دانشگاه آزاد تهران می باشد.

چندین مورد وجود دارد که منجر به ناهنجاری های چهره می شود:

سندرم آپرت:

یک ناهنجاری جمجمه -صورت است که با شکل غیرطبیعی سر ، فک کوچک بالا و ادغام انگشتان دست و پا مشخص می شود.

براکسیفالی:

نقص مادرزادی که با کوتاهی نامتناسب سر مشخص می شود. این بیماری در اثر جوش زودرس بخیه تاج ایجاد می شود. Brachycephaly معمولاً با تعدادی از سندرم ها مانند Apert ، Crouzon ، Pfeiffer ، Saethre-Chotzen و Carpenter همراه است.

 

ناهنجاری های فک و صورت
ناهنجاری های فک و صورت

 

سندرم کروزون:

یک نقص مادرزادی است که با ناهنجاری در جمجمه و استخوان های صورت مشخص می شود. و در اثر جوش خوردن دو طرف بخیه تاج ایجاد می شود. این سندرم اغلب باعث کوتاه شدن جمجمه در جلو و عقب می شود. استخوان های صاف گونه و بینی صاف نیز از ویژگی های این اختلال است.

انسفالوسل:

حالتی است که با بیرون زدگی مغز یا پوشش های آن از طریق جمجمه مشخص می شود.

سندرم Kleeblattschadel:

یک نقص مادرزادی بسیار نادر است که با ناهنجاری های جمجمه و استخوان های صورت مشخص می شود. این بیماری در اثر جوش زودرس تقریباً همه بخیه های فیبری ایجاد می شود. به آن جمجمه برگ شبدر نیز می گویند.


پیشنهاد مطالعه: مراقبت و دوره نقاهت جراحی ژنیوپلاستی چیست؟


اکسی سفالی:

نقص مادرزادی که با ناهنجاری در جمجمه و استخوان های صورت مشخص می شود. این سندرم باعث می شود بالای جمجمه نوک تیز یا مخروطی شکل باشد. این بیماری در اثر اتصال زودرس بخیه های تاج و ساجیتال ایجاد می شود. همچنین به عنوان تورسیفالی یا سندرم سر بلند شناخته می شود.

بیشتر بخوانید
درمان ارتودنسی یا جراحی بینی

دکتر فاطمه تیموری ،  متخصص ناهنجاری های فک و صورت فارغ التحصیل در رشته دندانپزشکی عمومی در سال ۱۳۸۷ و پذیرش در همان سال در آزمون تخصصی ارتودنسی دانشگاه آزاد تهران می باشد.

سندرم فایفر:

یک نقص مادرزادی است که با ناهنجاری های جمجمه ، دست ها و پاها مشخص می شود. این سندرم باعث می شود چشم های پهن ، برجسته ، فک فوقانی توسعه نیافته و بینی منقاری به دلیل عدم توانایی رشد طبیعی سر ایجاد شود.

سندرم پیر رابین:

یک نقص مادرزادی که با ناهنجاری هایی در استخوان های صورت مشخص می شود. و منجر به کوچکتر از حد معمول فک پایین یا عقب نشینی چانه می شود. زبان اغلب در گلو می افتد و باعث مشکل در تنفس می شود.

پلاژیوسفالی:

یک نقطه صاف مداوم در یک طرف یا پشت سر نوزاد که در اثر خوابیدن در بیشتر اوقات ایجاد می شود. این یک مسئله بسیار رایج است و از هر 10 نوزاد در ایالات متحده یک نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. اکثر نوزادان با تغییر موقعیت و تمرینات بهبود می یابند. گاهی اوقات ، پلاژیوسفالی می تواند قبل از تولد شروع شود و بیشتر در دوقلوها مشاهده می شود.

سندرم Saethre-Chotzen:

یک نقص مادرزادی است که با یک سر غیرعادی کوتاه یا پهن مشخص می شود. علاوه بر این ، چشم ها ممکن است فاصله زیادی از هم داشته باشند ، پلک ها افتاده و انگشتان دست به طور غیرطبیعی کوتاه و تار باشند.

دکتر فاطمه تیموری متخصص ناهنجاری های فک و صورت فارغ التحصیل در رشته دندانپزشکی عمومی در سال ۱۳۸۷ و پذیرش در همان سال در آزمون تخصصی ارتودنسی دانشگاه آزاد تهران می باشد.

بیشتر بخوانید
بوی بد دهان و ارتودنسی

 

متخصص ناهنجاری های فک و صورت
ناهنجاری های فک و صورت در کودکان

 

اسکافوسفالی:

شکل سر باریک و بلندی است که در اثر همجوشی زود هنگام بخیه ساجیتال ، که از جلو به عقب ، در وسط بالای سر کشیده می شود ، ایجاد می شود.

Torticollis:

پیچ خوردن گردن که باعث چرخش و کج شدن سر در زاویه ای عجیب می شود. بیشتر اوقات ناشی از سفت شدن یکی از عضلات گردن است. تورتیکولیس اغلب به تمرینات گردن بسیار خوب پاسخ می دهد. همچنین به عنوان گردن خش دار نیز شناخته می شود.

تریگونوسفالی:

پیکربندی مثلثی جمجمه ناشی از همجوشی زودرس دو نیمه استخوان های پیشانی در بخیه متوپیک ، که از وسط پیشانی به سمت بینی کشیده می شود.

تشخیص ناهنجاری های جمجمه و صورت

برخی از این سندرم ها در بدو تولد آشکار هستند ، در حالی که برخی دیگر تا زمان بزرگ شدن سر نوزاد در چند ماه اول آشکار نیستند. بیشتر اوقات ، پزشک شما می تواند یک ناهنجاری جمجمه ای صورت را تنها با معاینه تشخیص دهد. بررسی جمجمه ، ساختار مغز و صورت فرزند شما با MRI یا سی تی اسکن می تواند به روشن شدن تشخیص کمک کند.

سر نوزادان در سال اول زندگی به سرعت رشد می کند ، به همین دلیل است که نوزادان اولیه زمانی تشخیص داده می شوند که نیاز به درمان دارند. متخصص اطفال شما ممکن است چند هفته یا چند ماه مشاهده کنید تا ببینید آیا وضعیت کودک شما رو به پیشرفت است یا خیر. ممکن است به یک جراح مغز و اعصاب ارجاع داده شوید ، که می تواند با شما همکاری کند تا مناسب ترین برنامه درمانی را برای فرزند شما تهیه کند.

دکتر فاطمه تیموری متخصص ناهنجاری های فک و صورت فارغ التحصیل در رشته دندانپزشکی عمومی در سال ۱۳۸۷ و پذیرش در همان سال در آزمون تخصصی ارتودنسی دانشگاه آزاد تهران می باشد.

درمان ناهنجاری های جمجمه و صورت

در مورد بیماری کرانیوسینوستوز واقعی و سایر سندرم ها ، پزشک ممکن است. جراحی را برای اصلاح شکل گیری فیزیکی جمجمه و استخوان های صورت و به حداکثر رساندن عملکرد برای فرزند شما توصیه کند.

بیشتر بخوانید
درمان لب بامپر چیست؟

این جراحی ها می توانند پیچیده و فشرده باشند که نیاز به برداشتن ، تغییر شکل و جایگزینی قسمت هایی از جمجمه دارند. جراحان مغز و اعصاب کودکان ممکن است با جراحان پلاستیک جمجمه و صورت کودکان کار کنند تا بهترین نتیجه را بدست آورند.

بازسازی جمجمه ممکن است با استفاده از بخیه ها ، سیم ها ، پیچ های کوچک. یا صفحات جراحان را برای تثبیت استخوان و محافظت از مغز در هنگام رشد کودک استفاده کند. این مواد اغلب بسیار کوچک هستند تا در زیر پوست احساس شوند.

جراحی کم تهاجمی

در برخی موارد ، اگر ناهنجاری کودک شما قبل از سه ماهگی تشخیص داده شود ، تیم جراحی ممکن است بتواند از یکی از چندین روش کم تهاجمی استفاده کند. این روش های آندوسکوپی می تواند خطرات انتقال خون و عوارض را در مقایسه با جراحی باز کاهش دهد. و همچنین می تواند به معنی بهبود سریعتر برای فرزند شما باشد.

ممکن است با کلاه درمانی ، عملیات کم تهاجمی انجام شود. در این روش کودک شما از کلاه ایمنی مخصوص استفاده می کند تا به آرامی استخوان های در حال رشد جمجمه را در موقعیت خود قرار دهد تا بتوانند در حالت عادی با هم جوش بخورند.

دکتر فاطمه تیموری، متخصص ناهنجاری های فک و صورت فارغ التحصیل در رشته دندانپزشکی عمومی در سال ۱۳۸۷ و پذیرش در همان سال در آزمون تخصصی ارتودنسی دانشگاه آزاد تهران می باشد.

در اسرع وقت با متخصص مشورت کنید
در هر صورت ، زمان بسیار مهم است ، زیرا مغز نوزادان به سرعت رشد می کند. ارزیابی فوری با متخصص برای اطمینان از این که فرزند شما طیف وسیعی از درمان های موجود را دارد ، ضروری است.

drteimoori.com, ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ناهنجاری های فک و صورت, دکتر فاطمه تیموری, علائم ناهنجاری های جمجمه و صورت چیست؟, متخصص ارتودنسی اصفهان, متخصص ارتودنسی کودکان, متخصص اصلاح ناهنجاری فک, متخصص ناهنجاری های فک و صورت در اصفهان
نوشتهٔ پیشین
دندانهای تراز شده با ارتودنسی!
نوشتهٔ بعدی
ارتودنسی نامرئی چیست و مزایای آن چگونه است؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.