متخصص ارتودنسی اصفهان ریتینر ارتودنسی و مراقبت های بعد از درمان ارتودنسی

ریتینر ارتودنسی و مراقبت های بعد از درمان ارتودنسی

ریتینر ارتودنسی و مراقبت های بعد از درمان ارتودنسی | ریتینر ارتودنسی چگونه دستگاهی است؟ در صورتی که دوره درمان ارتودنسی را سپری می کنید، یک روز نه چندان دور در آینده، دستگاه ارتودنسی شما برداشته خواهد شد. در یک لحظه از همه براکت ها و سیم ها خلاص خواهید شد و آزاد خواهید بود که هر چه می خواهید بخورید و با زبانتان دندان های صاف و مرتبتان را لمس کنید. اما در همین لحظه بسیار خوشحال کننده هم نباید فراموش کنید که درمان ارتودنسی شما کاملا اتمام نیافته است: مرحله بعدی که مراقبت نامیده می شود، تازه شروع شده است.

مرحله نگهداری مرحله ی پیگیری مهمی است که معمولا با استفاده از نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی همراه است. چندین نوع دستگاه نگهدارنده وجود دارد که همه آنها به طور خاص برای بیمار طراحی می شوند. متخصص ارتودنسی نگهدارنده ای را که برای شرایط شما بهتر است پیشنهاد می کند و بر اساس دستگاه زمان و مدت استفاده از آن را معین می کند.

چرا باید از ریتینر ارتودنسی استفاده کنیم؟

شاید از خودتان بپرسید که چرا حالا که دندان های صاف و مرتبی دارید، نیاز به ریتینر ارتودنسی دارید؟ جواب خیلی ساده است، به این دلیل که اگر از نگهدارنده استفاده نکنید، دندان هایتان به جایی که قبلا بوده اند باز می گردند.

دندان ها در استخوان فکین ثابت نیستند. دندان ها در واقع توسط شبکه ای از بافت ها به نام رباط های پریودنتال در جای خود نگه داشته می شوند. پس از آنکه دندانها توسط دستگاه ارتودنسی جابه جا شدند، چندین ماه طول می کشد که این رباط های پریودنتال در جایگاه جدید به درستی تنظیم شوند. بنابراین اگر می خواهید که لبخند جدیدتان را حفظ کنید، و تمام زمان، هزینه و پولی را که برای اصلاح آن به کار برده اید هدر ندهید، ضروری است که از ریتینر ارتودنسی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید
کوتاه ترین زمان برای بریس ها چقدر است؟

آماده سازی دستگاه نگهدارنده برای بیمار معمولا در همان روزی آغاز می شود که ارتودنسی ثابت برداشته می شود. پس از آنکه دندان ها به خوبی تمیز شدند، ممکن است دوباره رادیوگرافی و قالبگیری شوند تا مشخص شود که دستگاه ارتودنسی چقدر موثر بوده است و دندان عقل تا چه حد رشد کرده است. پس از آن متخصص درباره دستگاه نگهدارنده و زمان آماده شدن آن صحبت می کند.

انواع دستگاه های ریتینر ارتودنسی

سه نوع دستگاه نگهدارنده اصلی وجود دارد که هر کدام در شرایط خاصی بهترین عملکرد را دارند. معمول ترین آن نگهدارنده “هاولی” (Hawly)نامیده می شود که قطعه ای نازک به شکل زبان و از جنس آکرلیک است که با قالبگیری اندازه دهان بیمار می شود و سیمی به آن متصل است که دندان ها در جایگاهشان نگه می دارد. نگهدارنده هاولی ساده و بادوام است و به سادگی برداشته می شود. حتی امکان انتخاب رنگ و طراحی متفاوت قوس پلاستیکی آن مطابق سلیقه بیمار وجود دارد. همچنین از این نگهدارنده می توان برای اصلاح جابه جایی های خفیف دندان ها استفاده کرد.

 

مدل محبوب دیگر نگهدارنده ها از نوع ارتودنسی نامرئی است و ظاهری همانند اینویزالاین ها دارد. این نگهدارنده ها سفارشی ساخته می شوند و از جنس پلاستیک نازک و شفافی هستند که به طور خاص برای قرار گرفتن روی دندان های یک بیمار طراحی می شوند. مهم ترین فایده این نوع نگهدارنده این است که نامرئی است و هیچ سیمی در ظاهر آن نمود نمی یابد. همچنین این نگهدارنده ها به راحتی برداشته می شوند اما به اندازه مدل هاولی بادوام نیستند. استفاده از این مدل برای همه افراد توصیه نمی شوند. به طور مثال افراد مبتلا به دندان قروچه نباید از این نوع ریتینر ارتودنسی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید
گارد دندان چیست ؟

در نهایت، نگهدارنده های ثابت برای برخی از افراد به خصوص روی دندان های پایین گزینه مناسبی هستند. همانطور که از اسم این نگهدارنده ها بر می آید، این نوع ریتینر ارتودنسی توسط خود استفاده کننده قابل برداشتن نیست. نکته مثبت این نوع نگهدارنده این است که قابل مشاهده نیستند. همانند ارتودنسی لینگوال این سیستم از سیمی استفاده می کند که در بخش پشتی دندان ها نصب می شود. این نگهدارنده ها ممکن است ماه ها و حتی مدت بیشتر در دهان باقی بمانند.

دوره تنظیم

پس از مدت کوتاهی، بیشتر افراد خود را با استفاده از ریتینر ارتودنسی وفق می دهند. برخی ممکن است با مشکل تولید بیشتر بزاق در دهان در چند روز اول استفاده مواجه شوند. این مسئله به زودی رفع می شود زیرا اولین واکنش دهان به ورود جسمی خارجی تولید بزاق بیشتر است. همچنین ممکن است در ابتدا حرف زدن کمی سخت باشد اما این مشکل نیز به زودی مرتفع می شود. البته نگهدارنده های متحرک (همانند ارتودنسی متحرک ) در هنگام غذا خوردن و مسواک زدن باید بیرون آورده شوند و این برای افرادی که به طور مداوم دستگاه ارتودنسی ثابت داشته اند، تغییر بزرگی محسوب می شود.

ممکن است در ابتدا به شما گفته شود که تمام روز و هر روز از این ریتینر ارتودنسی استفاده کنید. این دوره استفاده هفت شبانه روز هفته از دستگاه از چند ماه تا یک سال ادامه می یابد. بعدها، ممکن است که متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که بیمار می تواند تنها شب ها از نگهدارنده استفاده کند. در نهایت و در مرحله پایانی بیمار مجاز خواهد بود که تنها چند شب در هفته از نگهدارنده استفاده کند.

بیشتر بخوانید
اولین روزهای در بریس ارتودنسی چگونه است؟

نگهداری و مراقبت از ریتینر ارتودنسی

برای آنکه نگهدارنده تازه و بدون جرم باقی بماند باید به خوبی تمیز شود. نگهدارنده نوع هاولی می تواند به آرامی با مسواک تمیز شود، اما همان مسواک ممکن است روی نگهدارنده از جنس الاینر شفاف خط بیاندازد. تمیز کننده های پروتز دندان، به شکل قرص یا پودر و همچنین تمیز کننده های مخصوص نگهدارنده می توانند برای شستن نگهدارنده های متحرک استفاده شوند. دستگاه نگهدارنده های ثابت توسط مسواک و نخ دندان تمیز می شوند.

در نهایت به یاد داشته باشید که همیشه جعبه دستگاه ریتینر ارتودنسی را همراه خود داشته و از آن استفاده کنید. ممکن است با دانستن این که چند نگهدارنده پیچیده شده در دستمال دچار آسیب شده اند شگفت زده شوید. همچنین نگهدارنده ها را در نزدیکی بخاری قرار نداده و آن ها را با آب داغ نشویید. چون ممکن است دچار پیچ و تاب شده و غیر قابل استفاده شود. با نگهداری مناسب و استفاده دقیق، نگهدارنده ها می توانند در گذار از ارتودنسی های ثابت به لبخندی دائمی و سالم به شما کمک کنند.

ریتینر ارتودنسی و مراقبت های بعد از درمان ارتودنسی را با دوستان و کسانی که قصد انجام ارتودنسی را دارند، یا می دانید که با این مطلب نیاز دارند ارسال و به اشتراک بگذارید.

متخصص ارتودنسی اصفهان دکتر فاطمه تیموری

دکتر فاطمه تیموری

بورد تخصصی ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت

متخصص ارتودنسی اصفهان

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید:

نظرات و سوالات خود را در بخش نظرات و دیدگاه ها برای خانم دکتر ارسال نمایید:

 

ریتینر ارتودنسی, ریتینر ارتودنسی اصفهان, ریتینر ارتودنسی چیست, ریتینر ارتودنسی و مراقبت های بعد از درمان ارتودنسی, صفر تا صد ریتینر ارتودنسی
نوشتهٔ پیشین
انواع براکت در ارتودنسی ثابت
نوشتهٔ بعدی
مشکلات ارتودنسی بزرگسالان

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.