دندان های ارتودنسی

چه موقع دندان هایم به ارتودنسی احتیاج دارد؟

مدت زمان مطالعه: 11 دقیقه

متخصص ارتودنسی وضعیت دندان های فرد را ارزیابی می کند و پیش بینی می کند که چگونه بدون درمان ممکن است رشد کنند.

ارزیابی شامل موارد زیر خواهد بود:

گرفتن تاریخچه کامل پزشکی و سلامت دندان
انجام معاینه بالینی
عکسبرداری با اشعه ایکس از دندان و فک
ساخت مدل های گچی دندان
در مرحله بعد، متخصص ارتودنسی در مورد برنامه درمانی تصمیم می گیرد.

ارتودنتیست در مقابل دندانپزشک

دندانپزشک شما معمولاً می تواند یک متخصص ارتودنسی را توصیه کند، یا ممکن است خودش بتواند این کار را انجام دهد. تعداد کمی از دندانپزشکان نیز به عنوان متخصص ارتودنسی آموزش دیده و واجد شرایط هستند. طبق گزارش AAO، تنها 6 درصد از دندانپزشکان نیز ارتودنسی هستند.

یک دندانپزشک در حوزه وسیع تری از سلامت دهان، از جمله پیشگیری از عفونت ها، و برخورد با دندان ها، فک، اعصاب و سایر جنبه ها تخصص دارد.

دکتر فاطمه تیموری ، متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی دندان های ارتودنسی نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

متخصص ارتودنسی به طور خاص با بایت و صافی دندان ها سروکار دارد. قبل از اقدام، باید بررسی کنید که متخصص منتخب شما واجد شرایط انجام درمان ارتودنسی است.

دندان عقل نهفته چیست؟

دندان عقل که به عنوان دندان آسیاب سوم نیز شناخته می شود، آخرین دندانی است که در مجموعه کامل دندان های بزرگسالان رشد می کند. گاهی اوقات، این دندان ها به درستی رویش نمی کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، دندانپزشکان از آن به عنوان دندان عقل نهفته یاد می کنند.

تغذیه با بریس متحرک

بزرگسالان معمولاً 32 دندان دارند. از این میان، دندان های عقل یا آسیاب سوم آخرین دندان هایی هستند که ظاهر می شوند. آنها در انتهای لثه های فوقانی و تحتانی، درست در پشت دهان ظاهر می شوند.

دندان عقل معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی رشد می کند، زمانی که فرد بین 17 تا 21 سال دارد. معمولاً هنگام ظاهر شدن مشکلی ایجاد نمی کند، مگر زمانی که زیر لثه یا در فک گیر می کند.دهان انسان به طور معمول برای 32 دندان که شامل چهار دندان عقل می شود، فضایی ندارد، بنابراین اگر دندان عقل بیرون بیاید، ممکن است باعث شلوغی، عفونت، گوش درد و تورم شود.

به طور کلی، افراد دارای چهار دندان عقل هستند. یک فرد می تواند بین هیچ تا چهار داشته باشد و در موارد نادر، افراد ممکن است بیش از چهار داشته باشند.

داشتن فک یا دهان کوچک با دندان‌های فراوان اجازه نمی‌دهد که دندان عقل بیرون بیاید – آنها به طور کامل در دهان بیرون نمی‌آیند. این همچنین می تواند منجر به ازدحام، عفونت، گوش درد و تورم شود.

دندان عقل همچنین می تواند در جهت غیر معمول رشد کند، به طرفین، با زاویه غیر معمول یا فقط به طور جزئی رشد کند. دندان های عقلی که در موقعیت های متفاوت رشد می کنند می توانند باعث درد و آسیب به دندان های مجاور شوند. حتی اگر آسیب ظاهری رخ ندهد، زاویه و موقعیت دندان عقل می تواند آنها را مستعد ابتلا به بیماری ها و تجمع باکتری ها کند که می تواند منجر به عفونت و پوسیدگی شود.

در بیشتر موارد، افراد تا زمانی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنند، نیازی به کشیدن دندان عقل خود ندارند. با این حال، اگر فرد یا دندانپزشک متوجه تغییراتی در دهان شود، ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشند.

اسپیسرهای ارتودنسی چیست؟
دندان های ارتودنسی
پیشنهاد مطالعه: برداشتن دندان عقل چگونه است؟

دندان عقل نهفته می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات شود. این شامل:

• درد لثه یا فک
  • لثه های قرمز و متورم
  • فشار
  • درد و ناراحتی
  • کیست ها
  • آسیب به دندان های مجاور
  • پوسیدگی دندان
  • بیماری لثه

علاوه بر این، دندان عقل نهفته می تواند به دندان های دیگر فشار وارد کند و باعث شلوغی شود. ممکن است فردی برای صاف کردن دندان های کج به درمان های ارتودنسی نیاز داشته باشد.

دندان ممکن است به یک کیسه در استخوان فک تبدیل شود که با مایع پر می شود و کیست ایجاد می کند. کیست می تواند به استخوان فک و دندان ها و اعصاب مجاور آسیب برساند.

به ندرت ممکن است یک تومور غیرسرطانی تشکیل شود، به این معنی که جراحی برای برداشتن بافت و استخوان ممکن است ضروری باشد.

دندان آسیاب دوم، در کنار دندان عقل، اگر چیزی به آن فشار بیاورد، بیشتر مستعد عفونت می شود. به دلیل موقعیت مکانی آن، می تواند در برابر عفونت ها آسیب پذیرتر باشد که می تواند منجر به موارد زیر شود: بوی بد دهان گوش درد سردرد طعم عجیب در دهان دندان درد لثه های متورم، که ممکن است قرمزتر از حد معمول باشد فک متورم خونریزی لثه عفونت های جدی تر شامل سلولیت در گونه، زبان یا گلو است.

عفونت دیگر ژنژیویت است، بیماری لثه که زمانی ایجاد می شود که پلاک سمومی را ترشح می کند که لثه ها را تحریک می کند. درمان های زیر می تواند به تسکین علائم کمک کند. استفاده از مسکن‌ها می‌تواند به کاهش درد کمک کند، اما فرد باید آن‌ها را ببلعد و روی دندان درد نگذارد. یک دهانشویه آب گرم و یک قاشق چایخوری نمک چند بار در روز می تواند درد و التهاب را کاهش دهد.

دندان اضافی و مشکلات آن

یک دهانشویه ضد باکتری، مانند کلرهگزیدین، می تواند به کاهش عفونت کمک کند. اگر درد ادامه یابد، فرد باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشد. دندانپزشک ممکن است دندان ها را تمیز کند و آنتی بیوتیک تجویز کند، اما اگر مشکل عود کند، ممکن است دندان ها نیاز به برداشتن داشته باشند.

برداشتن دندان عقل نهفته انجمن جراحان دهان و فک و صورت آمریکا (AAOMS) بیان می‌کند که دندان‌های آسیاب سوم که ارتباطی با ایجاد بیماری دارند، باید برداشته شوند. AAOMS همچنین توصیه می کند که پزشکان باید به طور فعال دندان عقل را در صورت بروز عوارض تحت نظر داشته باشند.

اگر دندان عقل باعث درد و ناراحتی در فرد شود یا به دندان‌های مجاور یا استخوان فک آسیب برساند، دندان‌پزشکان بیرون آوردن آن را توصیه می‌کنند. در مورد دندان عقل نهفته بدون علامت، پزشکان نمی توانند به طور دقیق پیش بینی کنند که کدام دندان عقل مشکل ایجاد می کند. با این حال، زاویه رویش دندان و نحوه فشار آن به دندان های دیگر می تواند سرنخ هایی را ارائه دهد.

drteimoori.com, ارتودنسی, ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان, دکتر فاطمه تیموری, دندان های ارتودنسی, متخصص ارتودنسی اصفهان, متخصص ارتودنسی در اصفهان, متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت اصفهان, متخصص اصلاح ناهنجاری فک, متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان, متخصص ناهنجاری های فک و صورت در اصفهان
دستگاه های ارتودنسی چه چیزهایی هستند؟
آیا همه دندان های عقل نیاز به کشیدن دارند؟