درمان نورالژی سه قلو

درمان نورالژی سه قلو، علائم و علل چیست؟

درمان نورالژی سه قلو

نورالژی سه قلو یک اختلال عصبی نادر است که صورت را تحت تاثیر قرار می دهد. باعث ایجاد درد ناگهانی و شدید در صورت می شود که افراد آن را به عنوان درد تیراندازی، شوک الکتریکی در دندان ها، فک، لثه و سایر نواحی صورت توصیف می کنند.

نورالژی سه قلو با نام تیک دولوروکس نیز شناخته می شود. برخی آن را به عنوان “دردناک ترین درد شناخته شده برای بشر” توصیف می کنند. درد معمولاً در قسمت پایین صورت و فک متمرکز است، اگرچه گاهی اوقات سایر نواحی صورت مانند اطراف بینی و بالای چشم ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

نورالژی سه قلو ناشی از تحریک عصب سه قلو است که از گوش شروع شده و به پیشانی، گونه ها و فک پایین منشعب می شود. درد ناشی از این اختلال معمولاً به یک طرف صورت محدود می شود و می تواند با اعمالی مانند غذا خوردن یا مسواک زدن ایجاد شود.

این مقاله در مورد چیستی نورالژی سه قلو و همچنین علائم، درمان، تشخیص و علل آن بحث می‌کند. برای اطلاع از ارثی بودن این اختلال و اینکه آیا می توان از آن پیشگیری کرد، ادامه مطلب را بخوانید.

دکتر فاطمه تیموری ، بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی درمان نورالژی سه قلو  نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

راهنمای یافتن بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان

نورالژی سه قلو چیست؟

نورالژی سه قلو یک اختلال درد مزمن است که عصب سه قلو را تحت تأثیر قرار می دهد که به عنوان عصب پنجم جمجمه نیز شناخته می شود. این یک نوع درد نوروپاتیک است که دردی همراه با ضایعات یا آسیب های عصبی است.

معمول ترین نوع نورالژی سه قلو نوع 1 یا TN1 است که باعث حملات درد شدید و ناگهانی صورت می شود. درد می تواند بین ثانیه و دقیقه طول بکشد منبع مورد اعتماد. حملات می توانند یکی پس از دیگری در چرخه هایی به مدت 2 ساعت رخ دهند.

نوع 2 یا TN2 شکل غیر معمول این اختلال است و با یک درد ثابت مشخص می شود که افراد آن را به صورت درد، ضربه چاقو و سوزش با شدت کمتر از TN1 توصیف می کنند. یک فرد ممکن است هر دو نوع درد را گاهی به طور همزمان تجربه کند که می تواند ناتوان کننده باشد.

عصب سه قلو یکی از 12 جفت عصب متصل به مغز است. دارای سه شاخه است که احساسات را از نواحی بالا، میانی و تحتانی صورت و همچنین حفره دهان به مغز منتقل می کند. آن ها هستند:

شاخه فوقانی چشم، که حس را به موارد زیر ارائه می کند:

• بیشتر پوست سر
  • جلوی سر
  • پیشانی

شاخه میانی فک بالا، که حس را به زیر می‌دهد:

• فک بالا
  • گونه ها
  • دندان ها
  • لثه ها
  • لب بالا
  • کناره های بینی

شاخه تحتانی فک پایین که باعث تحریک:

• فک پایین
  • لب پایین
  • دندان ها
  • لثه ها

نورالژی سه قلو می تواند بیش از یک شاخه عصبی را درگیر کند، اما معمولاً فقط یک طرف صورت را درگیر می کند. به ندرت، این اختلال ممکن است هر دو طرف صورت را تحت تاثیر قرار دهد که به آن نورالژی دو طرفه سه قلو می گویند.

از متخصص ارتودنسی اصفهان بخوانید:چگونه از بریس های خود مراقبت کنیم؟
درمان نورالژی سه قلو

فردی که نورالژی سه قلو دارد ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را داشته باشد:

حملات ناگهانی درد شدید و تیراندازی در صورت که بین ثانیه تا حدود 2 دقیقه طول می کشد
درد در یک طرف صورت
درد طاقت‌فرسا در فک پایین یا بالا، دندان‌ها یا گونه، یا – به‌طور غیرمعمول – در پیشانی یا چشم
احساس اینکه حمله درد در شرف وقوع است، اگرچه معمولاً ناگهان شروع می شود
درد خفیف یا احساس سوزش پس از کاهش شدیدترین درد
دوره های منظم درد صورت برای روزها، هفته ها یا ماه ها در یک زمان، که ممکن است ناپدید شود و برای ماه ها یا سال ها برنگردد.
نورالژی سه قلو گاهی اوقات می‌تواند پیشرونده باشد و با گذشت زمان روزهای بدون درد کمتری داشته باشد.

drteimoori.com, ارتودنسی, ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ارتودنسی, بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ارتودنسی در اصفهان, بهترین متخصص ناهنجاری های فک و صورت در اصفهان, جراحی فک اصفهان, جراحی فک و صورت اصفهان, درمان نورالژی سه قلو, دکتر فاطمه تیموری, متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت اصفهان, متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان
مشکلات ارثی ارتودنسی چه مواردی هستند؟
حملات درد در نورالژی تری ژمینال با چه چیزهایی ایجاد می شوذ؟