درمان دندان قروچه در اصفهان

دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه چیست؟

 درمان دندان قروچه در اصفهان

دندان قروچه زمانی است که فرد در حالی که نمی جود دندان هایش را به هم می سایند یا روی هم فشار می دهند. معمولاً در هنگام خواب رخ می دهد، اما می تواند در ساعات بیداری نیز رخ دهد. اغلب، یک فرد آگاهانه آگاه نیست که آن را انجام می دهد.

دندان قروچه شامل انجام یک حرکت جویدن است که در آن دندان ها روی یکدیگر ساییده می شوند. فشردن زمانی است که فرد دندان های خود را به هم می چسباند و بدون حرکت دادن دندان ها به جلو و عقب، ماهیچه ها را به هم فشار می دهد.

افراد می توانند در طول روز یا شب دندان های خود را به هم بفشارند. طبق گزارش انجمن دندان قروچه بریتانیا، 8 تا 10 درصد از جمعیت آن را تجربه می کنند.

در این مقاله به بررسی علائم، تشخیص و درمان دندان قروچه می پردازیم. همچنین تفاوت دندان قروچه در خواب و بیداری را توضیح می دهیم.

دکتر فاطمه تیموری ، بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی درمان دندان قروچه در اصفهان نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

دندان قروچه خواب نوعی اختلال خواب است. علائم دندان قروچه در خواب که ممکن است افراد هنگام بیداری متوجه آن شوند عبارتند از:

درد صورت
درد و سفتی فک
صداهای کلیک، ترکیدن یا ساییدن هنگام حرکت فک
یک سردرد کسل کننده
دندان های حساس، لق یا شکسته
دندان های فرسوده
پر کردن شکسته یا شل

بیشتر بخوانید
اوربایت یا ناهنجاری فک چیست و راه درمان آن چگونه است؟

افراد همچنین می توانند گوش درد را تجربه کنند زیرا مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) – مفصلی که به فک اجازه باز و بسته شدن می دهد – بسیار نزدیک به گوش است. همچنین ممکن است افراد به درد مراجعه کرده باشند، یعنی زمانی که فردی در مکانی غیر از منبع آن احساس درد کند.

اگرچه افراد مبتلا به دندان قروچه در هنگام خواب اغلب نمی توانند احساس کنند که در حال فشردن یا ساییدن دندان ها هستند، افرادی که در نزدیکی آنها می خوابند ممکن است بتوانند صدای ایجاد شده را بشنوند.

دندان قروچه بیدار

دندان قروچه بیدار با دندان قروچه در خواب متفاوت است، زیرا یک اختلال خواب نیست. در عوض، این یک عادت ناخودآگاه است.

اغلب دندان قروچه بیدار باعث ساییدن دندان نمی شود. در عوض، افراد به احتمال زیاد دندان های خود را به هم فشار می دهند یا عضلات اطراف فک را منقبض می کنند. دندان قروچه بیدار همچنین باعث درد در اطراف فک، سردرد مبهم و سفتی می شود. با این حال، در مواردی که دندان قروچه وجود ندارد، ممکن است این بیماری به همان شکل دندان ها را ساییده نکند.

مانند دندان قروچه در خواب، دندان قروچه در بیداری به طور غیرارادی اتفاق می افتد. افراد ممکن است متوجه شوند که در هنگام تمرکز یا احساس استرس بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند.

 درمان دندان قروچه در اصفهان
درمان دندان قروچه در اصفهان
چه چیزی باعث دندان قروچه می شود؟

دندان قروچه همیشه یک علت واحد یا قابل شناسایی ندارد، اما تعدادی از عوامل با آن مرتبط هستند. این عوامل بسته به نوع دندان قروچه متفاوت است.

بیشتر بخوانید
برداشتن براکت ارتودنسی

دندان قروچه اولیه

دندان قروچه اولیه به خودی خود رخ می دهد و ناشی از بیماری دیگری نیست. برخی از عوامل شناخته شده که در ایجاد آن نقش دارند عبارتند از:

دندان‌های در حال رشد:

دندان قروچه در کودکان خردسال شایع است و تا 40% منبع معتبر معمولاً زمانی که دندان‌هایشان در حال رشد است، آن را تجربه می‌کنند. با این حال، از آنجایی که دندان‌ها و فک‌ها در دوران کودکی به سرعت رشد می‌کنند، دندان قروچه معمولاً خود به خود و بدون ایجاد آسیب پایدار برطرف می‌شود.

بایت نامرتب:

در برخی افراد، دندان قروچه ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که یا نیش یک فرد در یک راستا قرار ندارد و یا دندان هایش از دست رفته است. تحریک در دهان نیز ممکن است به ساییدن یا فشردن آن کمک کند.

استرس:

یکی از دلایل اصلی دندان قروچه در بزرگسالان، چه در هنگام خواب و چه در هنگام بیداری، استرس است. یک بررسی سیستماتیک در سال 2020 نشان داد که ارتباط قابل توجهی بین استرس و دندان قروچه وجود دارد، اما تحقیقات بیشتری برای درک این رابطه ضروری است.

سیگار کشیدن، الکل و کافئین:

مروری بر تحقیقات قبلی در سال 2016 نشان داد که استفاده از این مواد با دندان قروچه نیز مرتبط است. احتمال ابتلا به دندان قروچه در افرادی که به طور منظم سیگار می‌کشیدند یا الکل می‌نوشیدند، دو برابر بیشتر بود، در حالی که افرادی که بیش از 8 فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند، 1.5 برابر بیشتر احتمال داشت.

دندان قروچه ثانویه

دندان قروچه ثانویه در نتیجه بیماری یا شرایط پزشکی دیگری رخ می دهد، مانند:

بیشتر بخوانید
ارتودنسی رنگی متناسب با رنگ پوست
شرایط سلامت روان:

اضطراب و افسردگی با دندان قروچه مرتبط است. این ارتباط ممکن است تا حدی به دلیل استرس باشد که می تواند به این شرایط کمک کند.

شرایط عصبی:

شرایطی مانند بیماری هانتینگتون و بیماری پارکینسون می توانند باعث حرکت در هنگام خواب شوند که ممکن است منجر به دندان قروچه شود.

داروها:

دندان قروچه می تواند یکی از عوارض جانبی برخی داروها از جمله برخی داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی باشد. مطالعه‌ای در سال 2018 نشان داد که بین مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و دندان قروچه وجود دارد. فلوکستین (پروزاک) و سرترالین (زولوفت) شایع ترین مقصران در بین داروهای مورد مطالعه بودند.

آپنه خواب:

آپنه خواب وضعیتی است که باعث می شود تنفس به طور موقت در طول خواب متوقف شود. این می تواند کیفیت خواب را کاهش دهد و باعث تحریکات مکرر شود، به همین دلیل ممکن است یک عامل خطر برای دندان قروچه باشد. با ایجاد اختلال در خواب، آپنه خواب ممکن است به دندان قروچه یا فشردن دندان ها کمک کند.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه تیموری همین جا کلیک کنید.

drteimoori.com, ارتودنسی, ارتودنسی اصفهان, ارتودنسی ثابت, ارتودنسی نامرئی, بهترین متخصص ارتودنسی, بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ناهنجاری های فک و صورت در اصفهان, درمان دندان قروچه در اصفهان, دکتر فاطمه تیموری, متخصص ارتودنسی اصفهان, متخصص ارتودنسی در اصفهان, متخصص ارتودنسی کودکان, متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت اصفهان, متخصص اصلاح ناهنجاری فک, ناهنجاری فک
نوشتهٔ پیشین
نورالژی سه قلو توسط چه کسی تشخیص داده می شود؟
نوشتهٔ بعدی
نکاتی برای تسکین درد بریس های ارتودنسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.