درمان ارتودنسی

چه کسانی می توانند درمان ارتودنسی انجام دهند؟

چه کسانی می توانند درمان ارتودنسی انجام دهند؟

درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی فقط برای نوجوانان نیست، زیرا دندان ها را می توان در هر سنی جابه جا کرد. در واقع، تعداد بیشتری از بزرگسالان برای بهبود ظاهر و سلامت لبخند خود به درمان ارتودنسی می پردازند. دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما می تواند ارزیابی کند که آیا درمان ارتودنسی برای شما مناسب است یا خیر.

در برخی موارد، شروع درمان ارتودنسی قبل از ورود تمام دندان های دائمی (بزرگسالان) مفید است. به این ارتودنسی رهگیری می گویند. دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما می تواند غربالگری ارتودنسی را انجام دهد تا متوجه شود که آیا کودک شما برای اصلاح یک بایت بد نیاز به درمان ارتودنسی دارد یا خیر. ارتودنسی رهگیری به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما این امکان را می دهد تا مشکلی را که در حال توسعه است درمان یا متوقف کند.

دکتر فاطمه تیموری ، متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی تورم جراحی فک  نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

معالجه چقدر طول میکشد؟

درمان ارتودنسی زمان بر است. مدت زمان بستگی به سن شما، جدی بودن مشکل و روش درمانی مورد استفاده شما دارد. درمان به طور کلی شامل مراجعه منظم به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی در طی چند ماه تا سال است. به طور کلی، درمان بزرگسالان بیشتر از کودکان یا نوجوانان طول می کشد. اکثر مردم برای حدود 2 سال از بریس استفاده می کنند.

درمان های ارتودنسی

بسته به میزان بایت بد شما، دندانپزشک یا ارتودنتیست شما ممکن است یک یا ترکیبی از درمان های ارتودنسی زیر را برای اصلاح بایت شما پیشنهاد دهد:

بیشتر بخوانید
آیا بریس ها درد دارند؟

بریس ها
هدگیر.
لوازم قابل جابجایی.
نگهدارنده ها
جراحی دهان.
بریس ها

متداول ترین نوع درمان ارتودنسی که توسط دندانپزشکان یا متخصصین ارتودنسی استفاده می شود بریس است.

نحوه انجام بریس ها

برای استفاده از بریس، دندانپزشک یا ارتودنتیست شما براکت ها (یا نوارها) را با چسب به هر دندان می چسباند. سیم‌های قوس در همه براکت‌ها نصب می‌شوند و معمولاً با اتصالات لاستیکی یا سیمی در جای خود قرار می‌گیرند.

بریس ها

ممکن است زمانی که بریس های خود را برای اولین بار قرار می دهید و زمانی که تنظیم می شوند، برای مدتی احساس ناراحتی کنید. کمی طول می کشد تا به براکت ها عادت کنید و آنها می توانند لب ها و گونه های شما را اذیت کنند. اگر این اتفاق افتاد، یک موم تسکین دهنده را می توان روی بریس های شما اعمال کرد. برای سهولت در خوردن غذا پس از تنظیم، غذاهای نرم توصیه می شود.

درمان ارتودنسی
درمان ارتودنسی

مراقبت از دندان با بریس

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب برای افرادی که بریس دارند اهمیت بیشتری دارد زیرا پلاک می تواند به راحتی در اطراف لبه های بریس شما ایجاد شود. اگر این پلاک به درستی برداشته نشود، ممکن است لکه های سفید یا قهوه ای روی سطح مینای دندان شما ظاهر شود و این علائم دائمی باشند.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با بریس بیشتر طول می کشد. مسواک زدن بریس ها و همچنین سطوح جلو، عقب و جویدن دندان ها بسیار مهم است. دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی نکاتی را در مورد نحوه مسواک زدن و نحوه نخ دندان کشیدن با نخ نخ به شما ارائه می دهد. پس از نخ دندان کشیدن، آن را در یک توپ کوچک بغلتانید و در سطل زباله قرار دهید. هرگز نخ دندان را در توالت نکشید. والدین باید بر فرزندان خود نظارت داشته باشند تا مطمئن شوند که دندان ها و بریس های خود را به خوبی تمیز می کنند و از توصیه های دندانپزشک یا ارتودنتیست خود پیروی می کنند.

بیشتر بخوانید
تفاوت بین ارتودنتیست و دندانپزشک چیست؟

مراقبت از بریس های خود

اگر بریس دارید، چیزهای سفت مانند تکه های یخ و آجیل را گاز نگیرید. انتهای خودکار یا مداد را نجوید. همچنین از غذاهای چسبنده مانند آدامس یا تافی خودداری کنید زیرا می توانند براکت ها را شل کنند، سیم ها را منحرف کنند و حتی بریس ها را از روی دندان های شما بکشند. در صورت بروز هر یک از این مشکلات، باید بریس های خود را توسط دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی خود تعمیر کنید.

اگر کش ها یا کش ها از براکت جدا شوند، ممکن است بتوانید آنها را با استفاده از موچین های کوچک در اطراف براکت قرار دهید. اگر سیمی بیرون زده و لب یا گونه شما را آزار می دهد، ممکن است بتوانید آن را با انتهای پاک کن لاستیکی مداد به جای خود فشار دهید یا با ناخن گیر با دقت قطع شود. هنگامی که مشکلی پیش می آید، همیشه با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید تا بریس های شما در اسرع وقت بررسی شود. مشکلاتی که رفع نشده اند می توانند باعث طولانی تر شدن درمان شوند.

انتخاب در بریس

بریس های امروزی کوچکتر هستند و کمتر به چشم می آیند. علاوه بر بریس های فلزی سنتی، بریس های سرامیکی همرنگ دندان وجود دارند که کمتر به چشم می آیند. ترازهای شفاف برای بزرگسالان نیز موجود است. بریس ها و کش ها نیز می توانند چند رنگ باشند. در مورد تمام انتخاب های خود با دندانپزشک یا ارتودنتیست خود صحبت کنید.

هدگیر

در این درمان از وسیله ای استفاده می شود که دور سر یا گردن قرار می گیرد. جهت حرکت دندان و رشد فک را در فردی که هنوز در حال رشد است هدایت می کند. هدگیر انواع مختلفی دارد و ممکن است در هر قسمت از درمان ارتودنسی استفاده شود. متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک شما به شما نحوه پوشیدن هدگیر را نشان می دهد و به شما می گوید که هر روز چه مدت از آن استفاده کنید. در بیشتر موارد در هنگام عصر و شب پوشیده می شود.

پیشنهاد مطالعه: ناهنجاری های فک چیست؟

لوازم قابل جابجایی

اگرچه دستگاه های متحرک به اندازه بریس ها دقیق نیستند، اما می توانند دندان یا گروهی از دندان ها را حرکت دهند. آنها توسط دندانپزشک یا ارتودنتیست شما نصب می شوند. لوازم متحرک را می توان قبل از استفاده از بریس ها، در حالی که بریس ها پوشیده می شوند، یا به تنهایی برای درمان مشکلات خاص استفاده کرد.

بیشتر بخوانید
جراحی ارتوگناتیک چیست؟

نگهدارنده ها

هنگامی که بریس های شما برداشته شد، می توان از یک نگهدارنده برای نگه داشتن دندان ها در محل مناسب استفاده کرد. نگهدارنده ها ثابت هستند (به دندان ها متصل می شوند) یا قابل جابجایی هستند. ممکن است نیاز باشد که همیشه یا بخشی از زمان پوشیده شوند.

جراحی دهان

اگر دندان های شما شلوغ باشد یا اگر دندان به شدت از موقعیت خارج شده باشد ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. جراحی فک (یا جراحی ارتوگناتیک) ممکن است زمانی مورد نیاز باشد که تفاوت های عمده ای در اندازه یا موقعیت فک بالا و پایین وجود داشته باشد. اگر متخصص ارتودنسی فکر می کند که شما نیاز به جراحی فک دارید، شما را به یک جراح فک و صورت ارجاع می دهد.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه تیموری همین جا کلیک کنید.

drteimoori.com, ارتودنسی, ارتودنسی اصفهان, ارتودنسی نامرئی, اصلاح طرح لبخند اصفهان, انواع ارتودنسی, درمان ارتودنسی, دکتر فاطمه تیموری, طراحی لبخند اصفهان, متخصص ارتودنسی, متخصص ارتودنسی اصفهان, متخصص ارتودنسی در اصفهان, متخصص ارتودنسی کودکان, متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان
نوشتهٔ پیشین
ارتودنسی در هر سنی چقدر موثر است؟
نوشتهٔ بعدی
تمرینات فک برای درد TMJ چیست؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.