لمینت دندان

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟

بزرگترین مزیت کامپوزیت ونیر محافظه کارانه تر بودن این روش نسبت به لمینیت سرامیکی است. دیگر فرق کامپوزیت و لمینت این است که قیمت کامپوزیت دندان مناسب تر از لمینیت سرامیکی است. با وجود این که نوع سرامیکی لمینت دندان قیمت بیشتری دارد ، احتمال شکست و لب پر شدن، در لمینیتهای سرامیکی بسیار کمتر است و این مهمترین  فرق لمینت و کامپوزیت است. از طرفی این انواع لمینیت سرامیکی دندان به رنگ پذیری مقاوم ترند. طول عمر مفید لمینیت سرامیکی بیشتر است. اما قابل برگشت هم نیست.

تفاوت لمینیت دندان با روکش دندان چیست؟

بسیاری موارد به دلیل مراجعه و پرسش مراجعین عزیزمون درباره اینکه عوارض  روکش دندان بیشتر است یا لمینت ونیر؟ به این نتیجه رسیدیم که توضیحات ما در زمینه این که روکش دندان چیست و یا لمینت دندان چگونه است کافی نبوده است. شاید بزرگترین تفاوت روکش دندان با لمینت در میزان تراشی هست که در هر کدام از این درمان ها به صورت جداگانه انجام می پذیرد. برای لمینت های سرامیکی، دندان فقط از سطح بیرونی آن و بین 0.3 تا 0.7 میلیمتر تراش میخورد. نکته مهم در درمان لمینت های سرامیکی این است که تراش دندان باید در سطح مینای دندان باشد. یعنی اگر بیش از 50 درصد تراش ما به هر علتی در عاج دندان قرار بگیرد، لمینیت به خوبی به دندان نمی چسبد و احتمال دباند شدن لمینت (افتادن لمینت از روی دندان) زیاد میشود. در این موارد ، حتی برای تامین زیبایی دندان هم مجبور به روکش کردن دندان مورد نظر هستیم. روکش دندان، بسته به اینکه از چه نوع متریالی ساخته میشود ، ضخامتهای متفاوتی میتواند داشته باشد ،که برای اطلاع از آن شما را به مقاله روکش دندان و انواع آن در همین سایت به قلم دکتر بهاره سپهریان ارجاع میدهم. اما ورای آن ، روکش دندان به طور کامل محیط تاج دندان را در بر میگیرد. و شاید این مهمترین تفاوت روکش دندان و لامینت باشد.

بیشتر بخوانید
مزایای درمان فرنکتومی

اینکه هرکدام از این درمان ها، در جای خود بسیار مفید و قابل تاملند. همان طور که قبلا هم اشاره شده است، انواع لمینیت دندان برای اصلاح بد فرمی و بد رنگی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند، اما روکش های دندانی به ندرت برای اصلاح فرم و رنگ دندان ها مورد استفاده هستند بلکه بیشتر در مواردی که تخریب دندانی گسترده ای وجود داشته است، از روکش های دندانی استفاده میشود. مثلا پوسیدگیهای وسیعی که دیگر نمی توان با انواع لامینت دندان آنها را اصلاح کرد. و یا دندانهایی که عصب کشی شده اند را برای حمایت در برابر شکستن و تخریب بیشتر با روکش دندان، اصلاح می کنیم.

 

ونیر کردن دندان

لمینت سرامیکی دندان

این لمینت دندانپزشکی از جنس سرامیک بوده و به آن «پرسلن ونیر» نیز گفته میشود. درحقیقت یک پوسته نازک سرامیکی ( چینی)  به قطر 0.5 میلیمتر است که دو برابر ضخامت یک پوسته تخم مرغ را دارد وبه کمک انواع باندهای رزینی ،همان چیزی که باعث چسباندن مواد کامپوزیتی به دندان میشود، روی دندان چسبانده میشود (باند میشوند).

برطرف نمودن لکه ها و تغییر رنگ ها (سفید کردن دندان با چینی) ، لمینت دندان کج (منظم کردن دندان های کج ، انحرافات تاج دندان) و بستن فاصله بین دندان ها با این روش به خوبی امکان پذیر است. استحکام این مواد از مواد رنگ دندان بیشتر بوده و پریدگی لبه دندانها را نیز به خوبی درمان میکند. این روش لمینیت دندان برای افرادی که از تغییر رنگ مواد همرنگ و یا نازیبایی روکش های قبلی رنج میبرند بهترین درمان خواهد بود.

بیشتر بخوانید
ارتودنسی و پوسیدگی دندان

زیبایی ، شفافیت ، استحکام و نمای طبیعی (عدم شباهت به روکش های معمولی) از مزایای این روش درمانی لمینیت است. لمینیت دندان بازیگران ایرانی و خارجی اکثرا با این روش است. رضایت از درمان ، زیبایی واستحکام آن در بین همه مراجعه کنندگان دیده میشود و لبخند زیبا بهترین هدیه ای است که این مراجعه کنندگان دریافت میکنند.

در پرسلن ونیر یا لمینیت ونیر مراحل انجام لامینت دندان چگونه است

در واقع بعد از تراش مقدار معینی از مینای دندان و سپس قالبگیری از دندان تراش خورده، یک ترمیم موقت بر روی دندان قرار داده میشود و قالب تهیه شده به لابراتوار فرستاده میشود . لابراتوار با توجه به خواست دندانپزشک و مراجعه کننده و با توجه به رنگ مورد نظر ، آن را فرم میدهد. در جلسات بعدی ، لمینیت آماده شده بر روی دندان چسبانده میشود. این سمان ( چسب ) رزینی است .

امیدوار هستیم مطالب فوق برای شما مفید بوده و همچنین برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با دکتر فاطمه تیموری بهترین متخصص ارتودنسی در اصفهان باما در سایت همراه باشید.

 

بهترین متخصص لمینت دندان, تفاوت لمینیت دندان با روکش دندان, دکتر فاطمه تیموری بهترین متخصص, لمینت سرامیکی دندان, ونیر کردن دندان
نوشتهٔ پیشین
لمینیت دندان برای چه کسانی لازم است؟
نوشتهٔ بعدی
اصلاح طرح لبخند

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.