بیماری های لثه و عوامل بروز آن

بیماری های لثه

خونریزی لثه ها

التهاب و خونریزی از لثه ها می تواند نشانه اغاز بیماری لثه باشد که با پیشرفت،
استخوان نگهدارنده دندان تحلیل رفته باعث لقی دندان و سر انجام منجر به از دست دادن دندان ها می شود.

در اثر بیماری لثه ، قرمزی و تورم لثه ها در هنگام گاز زدن میوه های سفت یا مسواک کردن ، بوی
بد دایمی دهان ، لق شدن یک یا چند دندان ، تحلیل و عقب نشینی لثه ها و فواصلی که به تدریج در میان دندان ها ایجاد می شود
که با مراجعه به دندانپزشک توصیه های وی را در مورد بهداشت دهان و دندان به کار گیرید.

التهاب لثه

ژنژیویت (التهاب لثه) با درمان ساده مثل جرم گیری دندان و بالا بردن بهداشت دهان قابل درمان است.
اگر التهاب و عفونت از لثه فراتر برود و به بافتهای عمقی تر پیرامون دندان نفوذ کند
به ان پریودنتیت (پیوره)گویند که به دنبال آن استخوان اطراف دندان تخریب شده و با پیشرفت تخریب استخوان، دندان ها لق می شوند.

انواع بیماری لثه

بیماری لثه (پریودنتیت) به دو صورت حاد(مهاجم) و مزمن بوجود می آید. نوع مهاجم اغلب جوانان در حول و حوش سن بلوغ 20 سالگی را در گیر میکند
در این بیماران جرم و پلاک دندانی زیادی وجود ندارد ولی تخریب زیاد است گفته می شود علت این نوع بیماری بیشتر ژنتیک و ایمونولوژیکی است.

نوع دوم پریودنتیت مزمن است و اغلب در دهه سوم زندگی پس از 30 سالگی رخ می دهد
و مهمترین علت آن تجمع جرم و پلاک باکتریالی است. تجمع پلاک های میکروبی بر اثر استفاده نکردن از مسواک
و نخ دندان یا غلط مسواک کردن است به همین جهت معاینات و جرم گیری منظم توسط دندانپزشک توصیه می شود.

آشنایی با مزایای انجام ارتودنسی با لیزر چیست؟

عوامل بروز بیماری لثه

علاوه بر پلاک میکروبی و عدم رعایت بهداشت ، رژیم غذایی فاقد مواد مغذی و کمبود موادی مانند
ویتامین های  E،A،C، فولات ها و بتاکاروتن و املاح معدنی می تواند دفاع بدن در برابر عفونت را کاهش دهد
و باعث بیماری لثه شود همچنین فشار های روحی و روانی و مصرف سیگار از توانایی بدن در برابر ابتلا به بیماری لثه می کاهد
و بیماری هایی مثل دیابت می تواند بیماری های لثه را در فرد تشدید کند.

افراد سیگاری 3 برابر بیش از غیر سیگاری ها مبتلا به بیماری لثه پیشرفته می شوند و سیگار باعث تاخیر
در ترمیم زخم ها بعد از جراحی لثه و دهان می شود. سیگار باعث رسوب قهو ه ای
رنگ تا قیری و تغییر رنگ ساختمان دندان ها و افزایش تشکیل جرم بر سطح دندان ها و پوسیدگی می شود .

بیماری لثه علت بسیاری از بیماری های خطرناک

بیماری های لثه و وجود پلاک های میکروبی از عوامل خطر ساز برای بیماران قلبی که دچار گرفتگی
رگ های قلب هستند می باشد.
تحقیقات نشان می دهد بیماری های لثه احتمال خطر گرفتگی رگ های قلبی را تا دو برابر افزایش می دهد.

دکتر فاطمه تیموری

متخصص ارتودنسی در اصفهان  و ناهنجاری های فک و صورت

🏣آدرس: اصفهان- خیابان توحید میانی- ساختمان البرز – طبقه چهارم – واحد 14
📱09376809858