متخصص ارتودنسی اصفهان بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی

بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی

بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی | همه به این نکته واقف هستیم که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور صحیح در طول درمان ارتودنسی بسیار مهم است. اما بهترین راه انجام این کارها چیست؟ بهتر است با ابزار اولیه شروع کنیم : مسواک چه دارای موهای نرم باشد و چه دارای موهای با سایزهای مختلف باشد می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. مسواک های برقی نیز در صورت استفاده درست، به بهترین نحو عمل می کنند. البته در صورت استفاده از مسواک برقی، مطمئن شوید که قدرت آن در سطح متوسط تنظیم شده باشد و اجازه ندهید که لرزش های مسواک به اجزای دستگاه ارتودنسی تان ضربه بزند.

مسواک زدن باید همراه با خمیردندان حاوی فلوراید و حداقل دو بار در روز (ترجیحا پس از وعده های غذایی) باشد و در هر بار حداقل دو دقیقه طول بکشد.

به یاد داشته باشید که همه سطوح دندان را مسواک بزنید: جلو، پشت دندان ها و همچنین سطوحی که جویدن را انجام می دهند. به طور خاص در تمیز کردن مناطق میان سیم های ارتودنسی و دندان ها و میان براکت ها و لثه دقت کنید. این مناطق، جاهایی هستند که باقیمانده غذا به راحتی در آنها گیر می کند.

یکی از تکنیک هایی که برای مسواک زدن ارتودنسی پیشنهاد می شود، به این ترتیب است:

با سطح جلویی دندان شروع کرده و نوک موی مسواک را روی آن قرار دهید. از حرکات دورانی کوتاه و آرام برای تمیز کردن این سطوح استفاده کنید. برای مناطق میان بریس و لثه، مسواک را به سمت خط لثه (در دندان های پایین به سمت پایین و در دندان های بالا به سمت بالا) کج کرده و همچنان به صورت دورانی حرکت دهید. سپس، به سمت سطوح جویدن دندان های بالا و پایین حرکت کرده و مسواک را به سمت عقب و جلو حرکت دهید. در نهایت مسواک زدن را با تمیز کردن سطوح پشت دندان دقیقا مشابه سطح جلویی به پایان برسانید.

بیشتر بخوانید
انحراف فک و علل آن

ابزار های خاص مسواک زدن در درمان ارتودنسی

اگر در مسواک زدن مناطق نزدیک براکت و سیم های ارتودنسی ثابت خود دچار مشکل هستید، چند ابزار خاص وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. یکی از این ابزار مسواک interdental است. این مسواک دسته نازکی از موی مخصوص دارد که می تواند مانند لوله پاک کن به فضاهای کوچک وارد شود. از این دستگاه باید به دقت استفاده کنید تا فضاهای کوچک زیر سیم ها و اطراف بند ها و براکت ها تمیز شود.
ابزار مخصوص دیگری که برای تمیز کردن دندان و دستگاه های ارتودنسی استفاده می شود، آبپاش دهان یا waterpik است. این ابزار جریان پرفشار آب را به سمت دندان می فرستد که به رها شدن باقیمانده غذای گیر کرده میان دندان ها کمک می کند. با وجود اینکه استفاده از این دستگاه بسیار راحت است، نمی توان آن را به عنوان جایگزینی برای مسواک یا نخ دندان قرار داد. استفاده از waterpik در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تاثیر بسیار بالایی بر سلامت و بهداشت دهان و دندان دارد.

استفاده از نخ دندان ارتودنسی

برای سالم نگه داشتن دندان ها و لثه، باید حداقل یک بار در طول شبانه روز از نخ دندان استفاده کرد. اما چگونه می توان زیر سیم های بریس ارتودنسی را نخ دندان کشید؟ با کمک دستگاهی به نام فلاس تردر (floss threader) این کار چندان سخت نیست. استفاده از این دستگاه تقریبا مشابه نخ کردن یک سوزن است. یک سمت نخ دندان را از میان دستگاه رد کرده و سپس دستگاه را هل می دهید که باعث می شود سر آزاد نخ دندان زیر سیم های دستگاه ارتودنسی برود. حالا دو سر نخ دندان را گرفته و آن را به کناره های دو دندان و زیر لثه می کشید. در نهایت نخ دندان را بیرون کشیده و برای منطقه بعدی از تکه جدیدی از نخ استفاده کنید.

بیشتر بخوانید
آیا ارتودنتیست ها قبل از بریس دندان ها را تمیز می کنند؟

راه حل نهایی برای تمیز نگه داشتن دندان های ارتودنسی شده

آیا هیچ گاه از خودتان پرسیده اید که تکنیک های تمیز نگه داشتن دندان چقدر موثر هستند؟ راهی دقیق برای تشخیص این موضوع وجود دارد. نوعی رنگ گیاهی خاص به صورت محلول و قرص وجود دارد که با حل شدن در دهان انباشت آلودگی یا باقیمانده غذا را در دهان هایلایت می کند. به این ترتیب می توانید به راحتی آلودگی را که با زدن مسواک از بین نرفته است یافته و از بین ببرید.
سالم نگه داشتن دندان و لثه ها سرمایه گذاری کلانی برای آینده است. این کار باعث می شود که بهترین نتیجه را از رفتن نزد متخصص ارتودنسی بگیرید و دارای لبخندی درخشانتر باشید.

بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی را با دوستان و کسانی که قصد انجام ارتودنسی را دارند، یا می دانید که با این مطلب نیاز دارند ارسال و به اشتراک بگذارید.

متخصص ارتودنسی اصفهان دکتر فاطمه تیموری

دکتر فاطمه تیموری

بورد تخصصی ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت

متخصص ارتودنسی اصفهان

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید:

نظرات و سوالات خود را در بخش نظرات و دیدگاه ها برای خانم دکتر ارسال نمایید:

 

بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی, درمان ارتودنسی, نکات مهم بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی
نوشتهٔ پیشین
مشکلات ارتودنسی بزرگسالان
نوشتهٔ بعدی
موم ارتودنسی چیست ؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.