برگشت درمان ارتودنسی

برگشت درمان ارتودنسی چیست؟

در صورتیکه بیمار نگهدارنده ارتودنسی را به درستی مورد استفاده قرار ندهد، دندانهای او ممکن است حتی بعد از چند روز دچار بازگشت قابل ملاحظه ای به وضعیت کج و نامرتب پیشین شوند که به آن برگشت ارتودنسی می گویند. در این صورت معمولا چاره ای جز درمان مجدد در غالب موارد نیست که طبیعتا مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی از سوی بیمار می گردد. در اغلب موارد درمان ارتودنسی نتیجه درمان برای اکثر مراجعین رضایت بخش و مطلوب است. در مباحث مربوط به برگشت درمان ارتودنسی تغییرات دندانی مرتبط با افزایش سن و رشد بعنوان برگشت درمان ارتودنسی طبقه بندی نمی‌شوند. این تغییرات دندانی عمدتا چند سال بعد از درمان ارتودنسی بطور ناچیز اتفاق می‌افتد. عمده مشکلاتی که مطرح است آنهایی هستند که در طی شش ماه پس از باز کردن دستگاههای ثابت ارتودنسی خود را نشان می‌دهند.

تراژدی زمانی کامل می شود که بدانید دندانها و انساج نگهدارنده آنها نمی توانند نیروهای ارتودنسی را برای مدت طولانی بدون عارضه تحمل کنند. به این مفهوم که با انجام ارتودنسی دوباره ریسک عوارضی نظیر تحلیل ریشه، تحلیل استخوان و تحلیل لثه اطراف دندانها به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. بنابراین به بیماران ارتودنسی عموما توصیه می گردد درمان ارتودنسی را تا حد امکان یکبار و تنها یکبار به طور درست و صحیح انجام دهند. در این رابطه مراجعه به متخصص ارتودنسی مجرب (و نه دندانپزشک عمومی) و دقت در استفاده از ریتینر های پس از ارتودنسی از اهمیت بارزی برخوردار است.

به منظور جلوگیری از برگشت بایستی موارد زیر رعایت گردد :

  • دقت متخصص ارتودنسی
  • همکاری بیمار در استفاده از وسایل ارتودنسی
  • فاکتورهای مرتبط با رشد طبیعی بیمار
بیشتر بخوانید
متخصص ارتودنسی اصفهان

متخصص ارتودنسی اصفهان | برگشت درمان ارتودنسی

در حالت عمومی اگر درمان به روش صحیح و توسط پزشک متخصص ارتودنسی انجام پذیرد،امکان برگشت درمان ارتودنسی به شدت کاهش می یابد. هدف متخصص ارتودنسی این نیست که تمامی دندان‌ها را با اجبار و با اعمال نیرو در محل ثابتی نگه دارد بلکه این هماهنگی اجزاء است که باعث حفظ یک دندان در یک موقعیت می‌شود که در‌‌نهایت توسط این اجزاء یعنی دندان‌ها، استخوان فک، عضلات و بافت‌های نرم ناحیه صورت می‌گیرد. اگر بیمار به توصیه متخصص ارتودنسی بعد از درمان اهمیت ندهد و نگهدارنده ارتودنسی را از دهان خارج کند احتمال بازگشت ارتودنسی افزایش می‌یابد. بهترین راه درمان برگشت ارتودنسی مدیریت زودهنگام است، یعنی هرچه زودتر متوجه برگشت ارتودنسی بشویم اصلاح این مشکل به‌مراتب ساده‌تر خواهد بود.

برای مشاهده پیج اینستاگرام خانم دکتر فاطمه تیموری متخصص ارتودنسی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی :

انواع ارتودنسی

انواع دستگاه های ارتودنسی

ارتودنسی رنگی

ارتودنسی فانکشنال

فواید استفاده از نخ دندان

درمان ارتودنسی یا جراحی بینی

ارتودنسی مجدد

برگشت درمان ارتودنسی, بهترین متخصص ارتودنسی, بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان, درمان ارتودنسی, متخصص ارتودنسی اصفهان
نوشتهٔ پیشین
ارتودنسی مجدد
نوشتهٔ بعدی
عوامل موثر در برگشت درمان ارتودنسی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.