کشیدن دندان عقل

برداشتن دندان عقل چگونه است؟

برداشتن دندان عقل چگونه است؟

کشیدن دندان عقل

مدت زمان مطالعه: 18 دقیقه

بعد از کشیدن دندان عقل

برداشتن دندان های نهفته یک عمل جراحی جدی است. مراقبت های بعد از عمل بسیار مهم است. در صورت رعایت دقیق دستورالعمل ها می توان درد غیرضروری و عوارض عفونت و تورم را به حداقل رساند.

بلافاصله پس از جراحی

گازی که روی ناحیه جراحی قرار داده شده است باید به مدت نیم ساعت در جای خود قرار گیرد. پس از این مدت، پد گاز باید برداشته شده و دور ریخته شود. برای اطلاعات بیشتر به بخش خونریزی مراجعه کنید.

دکتر فاطمه تیموری ، متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی  کشیدن دندان عقل  نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

پس از جراحی باید از شستشوی شدید دهان یا لمس ناحیه زخم اجتناب شود. این ممکن است با از بین رفتن لخته خونی که تشکیل شده است باعث خونریزی شود.
به محض اینکه احساس ناراحتی کردید، داروهای مسکن تجویز شده را مصرف کنید. این معمولاً با کاهش بی حسی موضعی همزمان می شود.
فعالیت های خود را در روز جراحی محدود کنید و زمانی که احساس راحتی کردید به فعالیت عادی خود ادامه دهید.
کیسه های یخ را در دو طرف صورت خود که در آن جراحی انجام شده است قرار دهید. برای توضیح به بخش تورم مراجعه کنید.

خون ریزی

پس از جراحی باید مقدار مشخصی خونریزی را انتظار داشت. خونریزی خفیف، ترشح یا قرمزی در بزاق غیر معمول نیست. یک گاز گاز روی آن ناحیه قرار دهید و به مدت سی دقیقه محکم گاز بگیرید. در صورت لزوم تکرار کنید. اگر خونریزی ادامه داشت، چای کیسه ای مرطوب شده را به مدت سی دقیقه گاز بزنید. اسید تانیک موجود در چای کیسه ای با انقباض عروق خونریزی دهنده به تشکیل لخته کمک می کند. برای به حداقل رساندن خونریزی بیشتر، هیجان زده نشوید، صاف بنشینید و از ورزش خودداری کنید. اگر خونریزی فروکش نکرد، برای دستورالعمل های بیشتر تماس بگیرید.

کشیدن دندان عقل
کشیدن دندان عقل

تورم

تورمی که معمولاً انتظار می رود معمولاً متناسب با عمل جراحی است. تورم اطراف دهان، گونه ها، چشم ها و کناره های صورت غیر معمول نیست. این واکنش طبیعی بدن به جراحی و ترمیم نهایی است. تورم تا روز بعد از عمل آشکار نمی شود و تا 3-2 روز بعد از عمل به حداکثر خود نمی رسد. با این حال، تورم ممکن است با استفاده فوری از کیسه یخ به حداقل برسد. کمپرس یخ را باید در دو طرف صورت که در آن جراحی انجام شده است، بمالید. کیسه های یخ باید به مدت 20 دقیقه روی آنها بماند و سپس به مدت 20 دقیقه آن را بردارید. بعد از 36 ساعت یخ اثر مفیدی ندارد. اگر تورم یا سفتی فک برای چند روز ادامه داشته باشد، دلیلی برای هشدار وجود ندارد. این یک واکنش طبیعی به جراحی است. سی و شش ساعت پس از جراحی، اعمال گرمای مرطوب به طرفین صورت برای کاهش اندازه تورم مفید است.

بیشتر بخوانید
ایمنی ورزشی برای دهان کودکان و اورژانس های ارتودنسی

درد

به محض اینکه احساس ناراحتی کردید، داروهای مسکن توصیه شده را مصرف کنید. این معمولاً با کاهش بی حسی موضعی همزمان می شود. برای درد متوسط، 2 قرص تایلنول هر 6 ساعت یکبار مصرف شود. ایبوپروفن (ادویل یا موترین) ممکن است به جای تیلنول مصرف شود. ایبوپروفن که بدون نسخه خریداری می شود در قرص های 200 میلی گرمی عرضه می شود: ممکن است 4 قرص هر 8 ساعت در صورت نیاز برای درد مصرف شود. تایلنول و موترین را می توان در صورت نیاز با هم برای درد مصرف کرد.

برای درد شدید، داروی تجویز شده باید طبق دستور مصرف شود. در حین مصرف داروهای تجویز شده از تایلنول استفاده نکنید. Tylenol یکی از مواد فعال است و می تواند منجر به مصرف بیش از حد Tylenol شود. اگر آلرژی دارید یا پزشک به شما دستور داده است که آن را مصرف نکنید، هیچ یک از داروهای فوق را مصرف نکنید. داروی مسکن تجویز شده شما را بی‌حال می‌کند و رفلکس‌های شما را کاهش می‌دهد. از رانندگی با ماشین یا کار با ماشین آلات خودداری کنید. از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. درد یا ناراحتی پس از جراحی باید هر روز بیشتر و بیشتر کاهش یابد. اگر درد ادامه یابد، ممکن است نیاز به توجه داشته باشد و باید با مطب تماس بگیرید.

رژیم غذایی

پس از بیهوشی عمومی یا I.V. آرام بخش، در ابتدا باید مایعات مصرف شود. از نی استفاده نکنید. از یک لیوان بنوشید. حرکت مکیدن می تواند با از بین بردن لخته خون باعث خونریزی بیشتر شود. شما ممکن است هر چیزی نرم را با جویدن دور از محل های جراحی بخورید. مصرف کالری بالا و پروتئین بالا بسیار مهم است. به بخش دستورالعمل های رژیم غذایی پیشنهادی در انتهای بروشور مراجعه کنید. تغذیه باید به طور منظم مصرف شود.

شما باید با نوشیدن منظم مایعات از کم آبی بدن جلوگیری کنید. مصرف غذای شما در چند روز اول محدود خواهد بود. این را باید با افزایش مصرف مایعات جبران کنید. روزانه حداقل 5-6 لیوان مایع باید مصرف شود. سعی کنید یک وعده غذایی را از دست ندهید. اگر به خوردن ادامه دهید احساس بهتری خواهید داشت، قدرت بیشتری خواهید داشت، ناراحتی کمتری خواهید داشت و سریعتر بهبود می یابند. احتیاط: اگر به طور ناگهانی از حالت دراز کشیده بنشینید یا بایستید ممکن است دچار سرگیجه شوید. اگر بعد از جراحی دراز کشیده اید، حتما یک دقیقه قبل از ایستادن بنشینید.

دکتر فاطمه تیموری ، متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی  کشیدن دندان عقل  نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

بیشتر بخوانید
ونیر کامپوزیتی چیست؟

دهان را تمیز نگه دارید

هیچ گونه شستشو نباید تا روز بعد از عمل انجام شود. شب جراحی می توانید به آرامی دندان های خود را مسواک بزنید. روز بعد از عمل باید شستشو را بعد از غذا شروع کنید.

تغییر رنگ

در برخی موارد، تغییر رنگ پوست بدنبال تورم ایجاد می شود. ایجاد تغییر رنگ سیاه، آبی، سبز یا زرد به دلیل پخش شدن خون در زیر بافت ها است. این یک اتفاق طبیعی پس از عمل است که ممکن است 2-3 روز بعد از عمل رخ دهد. گرمای مرطوب اعمال شده بر روی ناحیه ممکن است باعث تسریع حذف تغییر رنگ شود.

آنتی بیوتیک ها

اگر آنتی بیوتیک مصرف کرده اید، قرص ها یا مایعات را طبق دستور مصرف کنید. قبل از عمل آنتی بیوتیک برای کمک به جلوگیری از عفونت داده می شود. در صورت تجویز آنتی بیوتیک بعد از عمل، در صورت بروز راش یا سایر واکنش های نامطلوب، مصرف آنتی بیوتیک را قطع کنید. اگر سوالی دارید با دفتر تماس بگیرید.

تهوع و استفراغ

در صورت تهوع و/یا استفراغ پس از عمل جراحی، حداقل تا یک ساعت از مصرف خوراکی خود با داروی تجویز شده خودداری کنید. سپس باید گیتورید، چای یا زنجبیل بنوشید. باید در مدت پانزده دقیقه به آرامی میل کنید. هنگامی که حالت تهوع فروکش کرد، می توانید مصرف غذاهای جامد و داروهای تجویز شده را شروع کنید.

کشیدن دندان عقل
کشیدن دندان عقل
سایر عوارض

اگر بی حسی لب، چانه یا زبان رخ دهد، دلیلی برای هشدار وجود ندارد. همانطور که قبل از جراحی گفته شد، این معمولاً ماهیت موقتی دارد. باید توجه داشته باشید که اگر لب یا زبان شما بی‌حس است، می‌توانید آن را گاز بگیرید و این حس را احساس نکنید. خیلی مراقب باش. اگر سوالی دارید با دکتر سداروس تماس بگیرید.

افزایش جزئی دما بلافاصله پس از جراحی غیر معمول نیست. در صورت تداوم دما، به اداره اطلاع دهید. برای کاهش تب باید تیلنول یا ایبوپروفن مصرف شود.
باید مراقب باشید که از حالت درازکش به حالت ایستاده بروید. قبل از جراحی قادر به خوردن یا نوشیدن نبودید. مصرف مایعات نیز مشکل بود. مصرف داروهای ضد درد باعث سرگیجه می شود. وقتی ناگهانی بلند می شوید ممکن است دچار سردرگمی شوید. قبل از ایستادن باید یک دقیقه بنشینید و سپس بلند شوید.

گاهی اوقات، بیماران ممکن است با زبان خود برآمدگی های سختی را در دهان خود احساس کنند. آنها ریشه نیستند، بلکه دیواره های استخوانی هستند که دندان را نگه می دارند. این پیش بینی ها معمولاً خود به خود صاف می شوند. در غیر این صورت، آنها می توانند توسط دکتر سداروس حذف شوند.
اگر گوشه های دهان شما کشیده باشد، ممکن است خشک شوند و ترک بخورند. لب هایتان را باید با پمادی مانند وازلین مرطوب نگه دارید.
گلودرد و درد هنگام بلع غیر معمول نیست. ماهیچه ها متورم می شوند. سپس عمل طبیعی بلع می تواند دردناک شود. این در 2-3 روز فروکش می کند.
سفتی (Trimus) عضلات فک ممکن است چند روز پس از جراحی باعث ایجاد مشکل در باز کردن دهان شما شود. این یک رویداد طبیعی پس از عمل است که به مرور زمان برطرف می شود.

بیشتر بخوانید
بریس برای بزرگسالان چقدر موثر است؟
سرانجام

بخیه ها در ناحیه جراحی گذاشته می شود تا خونریزی بعد از عمل به حداقل برسد و به بهبودی کمک کند. گاهی اوقات آنها از جای خود خارج می شوند، این دلیلی برای هشدار نیست. فقط بخیه را از دهان خود بردارید و دور بیندازید. بخیه هایی که گذاشته می شوند تقریباً در یک هفته حل می شوند. در صورت استفاده از بخیه های غیر قابل حل، برداشتن بخیه ها نیازی به بیهوشی یا سوزن ندارد. فقط یک دقیقه یا بیشتر طول می کشد و هیچ ناراحتی در این روش وجود ندارد. پس واقعا جای نگرانی نیست.

درد و تورم باید هر روز پس از جراحی بیشتر و بیشتر کاهش یابد. اگر درد یا تورم بعد از عمل شما تشدید شد یا علائم غیرعادی رخ داد، برای راهنمایی با مطب تماس بگیرید.

جایی که دندان برداشته شده است سوراخی وجود خواهد داشت. این حفره به تدریج و طی ماه آینده با بافت جدید پر می شود. در این بین، منطقه باید به خصوص بعد از غذا با شستشو با آب نمک یا سرنگ آبیاری که توسط مطب ارائه می شود تمیز نگه داشته شود.

مورد شما فردی است، هیچ دو دهانی شبیه هم نیستند. توصیه های خوش نیت دوستان را نپذیرید. مشکل خود را با افرادی که به بهترین وجه می توانند به شما کمک کنند در میان بگذارید: دکتر سداروس یا دندانپزشک خانوادگی خود.

مسواک زدن مشکلی ندارد – فقط در محل های جراحی ملایم باشید.

حفره خشک زمانی است که لخته خون به طور پیش از موعد از حفره دندان جدا می شود. علائم درد در محل جراحی و حتی درد در گوش ممکن است 3 تا 4 روز پس از جراحی رخ دهد. اگر این اتفاق افتاد با دفتر تماس بگیرید.

اگر درگیر ورزش منظم هستید، توجه داشته باشید که میزان تغذیه طبیعی شما کاهش یافته است. ورزش ممکن است شما را ضعیف کند. اگر دچار سردرگمی شدید، ورزش را متوقف کنید.

دکتر فاطمه تیموری ، متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی  کشیدن دندان عقل  نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه تیموری همین جا کلیک کنید.

drteimoori.com, ارتودنسی, ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ارتودنسی, بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ارتودنسی در اصفهان, دکتر فاطمه تیموری, کشیدن دندان عقل, متخصص ارتودنسی اصفهان, متخصص ارتودنسی کودکان, متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان
نوشتهٔ پیشین
کشیدن دندان در دوران کودکی
نوشتهٔ بعدی
پالپ تراپی در دندانپزشکی کودکان چیست؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.