برای ترمیم دندان ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

برای ترمیم دندان ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

برای ترمیم دندان ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

ارتودنسی دندان چیست؟

شاید شما هم اغلب افرادی را دیده باشید که به دور ردیف بالای یا پایین دندان ها یا هر دو ردیف، سیم هایی کشیده اند و دندان ها توسط یه بست روی هر کدام و توسط سیم به هم مرتبط هستند. این روش را ارتودنسی گویند و در اکثر موارد برای منظم کردن دندان ها و قرارگیری دندان ها در جایگاه مناسب آن استفاده می شود. علت این کار این است که دندان هایی در جایگاه معمول خود نیستند که بر اثر مادرزادی یا بر اثر اتفاق و سانحه ای به این صورت درآمده حالت معمول خود را بگیرد و فرد هم از نظر ظاهری بهبود یابد و هم مشکلات تغذیه ای و … بر طرف شود. زیرا در برخی مواقع این نابجایی دندان ها و عدم قرارگیری درست دندان های بالا و پایین بر روی هم مشکلات فک و حتی سر درد هایی را به همراه خواهد داشت و زندگی فرد را مختل می کند.

منظور از کامپوزیت دندان چیست؟

یکی دیگر از روشهای ترمیم دندان و زیباتر کردن دندان ها استفاده از کامپوزیت دندان می باشد. کامپوزیت دندان را می توان یکی از روش های لمینت کردن دندان نام برد که در آن از رزین کامپوزیت برای ایجاد روکش روی دندان ها استفاده می کنند. این ماده را می توان گفت همان ماده ای است که برای پر کردن دندان ها استفاده می شود و دندانپزشک این ماده را به صورت مستقیم روی دندان ها قرار می دهد و با توجه ساختار و رنگ دیگر دندان ها و هماهنگ با آنها، به آن شکل و فرم می دهد و بعد از اتمام کار با استفاده با نور، شکل ایجاد را شده محکم می کند.

بیشتر بخوانید
دندانپزشک عمومی و ارتودنتیست

امروزه از کامپوزیت ونیر بیشتر به خاطر جنبه زیبایی آن استفاده می شود و برای نمایش بهتر دندان ها و بهتر نمایان شدن طرح لبخند، بیشتر بر روی دندان های جلو گذاشته می شود. برای مثال اگر شکستگی وجود داشته باشد و یا فاصله بین دندان ها زیاد باشد و … از کامپوزیت ونیر استفاده می کنند.

برای ترمیم دندان ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

با توجه به تعریفی که در مورد ارتودنسی و کامپوزیت دندان ارائه شد، می توان گفت که با توجه به نوع عارضه ای فرد در دندان های خود دارد می تواند یکی از راه های ذکر شده را برای ترمیم دندان خود انتخاب نماید. اما باید گفت که در صورتی که تمامی دندان های فرد سالم است، ولی انحراف و یا فاصله بسیار دارند، مسلما ارتودنسی انتخاب بهتری می باشد و کامپوزیت را بهتر است برای پوشاندن مشکلاتی مانند رنگ، شکستگی و … برای تعداد محدودی دندان انتخاب کرد.

در صورت مفید بودن مطلب را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

دکتر فاطمه تیموری

بورد تخصصی ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت

متخصص ارتودنسی اصفهان

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید:

نظرات و سوالات خود را در بخش نظرات و دیدگاه ها برای خانم دکتر ارسال نمایید:

ارتودنسی, ترمیم دندان, کامپوزیت, متخصص ارتودنسی اصفهان
نوشتهٔ پیشین
چرا مراقبت و ترمیم دندان از اهمیت بالایی برخوردار است؟
نوشتهٔ بعدی
ارتودنسی بی رنگ چیست؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.