متخصص ناهنجاری فک و صورت | جراحی فک و صورت

اوربایت یا ناهنجاری فک چیست و راه درمان آن چگونه است؟

اوربایت یا ناهنجاری فک چیست و راه درمان آن چگونه است؟

مدت زمان مطالعه: 13 دقیقه

اوربایت یکی از رایج ترین مشکلات دندانپزشکی است که در مراقبت های دندانپزشکی ساوت لند مشاهده می کنیم. اگر از اوربایت ناراحت هستید و می خواهید یک لبخند درخشان تر و ترازتر داشته باشید ، راه حل های زیادی برای تصحیح اوربایت بدون جراحی وجود دارد.

دکتر فاطمه تیموری متخصص ناهنجاری های فک و صورت فارغ التحصیل در رشته دندانپزشکی عمومی در سال ۱۳۸۷ و پذیرش در همان سال در آزمون تخصصی ارتودنسی دانشگاه آزاد تهران می باشد.

اوربایت چیست؟

اوربایت نوعی سوء اکلوژن یا بد بایت است که در آن هنگام بستن دهان ، دندان های بالایی بر روی دندان های پایینی کشیده می شوند. اوربایت فقط به این دلیل اتفاق نمی افتد که فک پایین شما خیلی کوتاه است یا فک بالا شما خیلی بلند است.

اوربایت می تواند عمودی باشد به این معنی که دندانهای فوقانی به طور قابل ملاحظه ای روی دندانهای پایینی قرار می گیرند ، یا افقی به این معنی که دندانهای بالا از دندانهای پایینی بیرون زده اند. اوربایت افقی بیشتر اورجت نامیده می شود. همچنین دو نوع گسترده از اوربایت وجود دارد: اوربایت دندان که در صورت نامرتبی دندان ها اتفاق می افتد و اوربایت اسکلتی که زمانی رخ می دهد که فک علت اوربایت باشد.

متخصص ناهنجاری فک و صورت | جراحی فک و صورت
جراحی فک و صورت

همراه با انواع اوربایت ، سه نوع اوربایت وجود دارد که به شدت مال اکلوژن اشاره دارد:

کلاس 1 یا نوتروکلوژن: این رایج ترین نوع اوربایت است و زمانی اتفاق می افتد که دندان های بالا کمی روی دندان های پایینی قرار بگیرند اما نیش در غیر این صورت طبیعی است. همچنین ممکن است مشکلات دندانپزشکی دیگری مانند ازدحام بیش از حد داشته باشید.
کلاس 2 یا دیستوکلوژن: این زمانی اتفاق می افتد که دندان های فوقانی و فک به شدت روی دندان های پایینی قرار می گیرند. این امر باعث بیرون زدگی دندانهای جلویی (دندانهای باک) و دندانهای عقب ممکن است بر روی دندانهای مرکزی فک پایین قرار گیرد.
کلاس 3 یا مزیوکلوژن: این زمانی اتفاق می افتد که دندانهای جلویی تحتانی بیشتر از دندانهای بالا (آندربایت) بیرون زده اند. این می تواند زمانی رخ دهد که فک پایین شما بزرگتر از فک بالا باشد یا فک بالا خیلی کوتاه باشد.

بیشتر بخوانید
آیا تورم ناشی از جراحی فک زیاد است؟

دکتر فاطمه تیموری ،  متخصص ناهنجاری های فک و صورت فارغ التحصیل در رشته دندانپزشکی عمومی در سال ۱۳۸۷ و پذیرش در همان سال در آزمون تخصصی ارتودنسی دانشگاه آزاد تهران می باشد.

چه زمانی اوربایت ایجاد می شود؟

در بیشتر موارد ، اوربایت در اوایل کودکی در نتیجه عاداتی مانند شستشوی دست ایجاد می شود. درمان تصحیح اوربایت بدون جراحی معمولاً در کودکان حدود 10 تا 12 سال انجام می شود ، اما این بدان معنا نیست که اصلاح اوربایت مختص کودکان است. هیچ محدودیتی برای سن درمان وجود ندارد و می توان بدون جراحی در بزرگسالان و کودکان تصحیح اوربایت را انجام داد.

چه چیزی باعث اوربایت می شود؟

اوربایت معمولاً ناشی از رفتارهای تکراری است که باعث می شود دندان ها از حالت طبیعی خارج شوند. رفتارهایی مانند انگشت شست در دوران کودکی قوس دهان را باریک می کند که باعث می شود دندان های بالا به جلو حرکت کنند. شایع ترین عادات و رفتارهایی که باعث ایجاد اوربایت می شوند عبارتند از:

انگشت شست که دندانهای بالا و فک بالا را به جلو و فک پایین را به عقب می راند. انگشت شست می تواند باعث باز شدن بایت شود ، نوع دیگری از نادرست انسداد که در آن دندان های پایین و جلویی به سمت خارج هدایت می شوند و حتی با دهان بسته به هم دست نمی زنند.
استفاده پستانک پایدار
استفاده بیش از حد از شیشه شیر بچه
فشار دادن مکرر زبان به دندان های بالا

حتی افزایش سن طبیعی می تواند منجر به اوربایت شود زیرا دندان ها می توانند با افزایش سن به حرکت خود ادامه دهند. وقتی فردی قبلاً اوربایت کرده است ، پیری می تواند باعث فرسودگی دندان ها شود و اوربایت را بدتر کند.

متخصص ناهنجاری فک و صورت | جراحی فک و صورت
جراحی فک و صورت در اصفهان

 

دکتر فاطمه تیموری متخصص ناهنجاری های فک و صورت فارغ التحصیل در رشته دندانپزشکی عمومی در سال ۱۳۸۷ و پذیرش در همان سال در آزمون تخصصی ارتودنسی دانشگاه آزاد تهران می باشد.


پیشنهاد مطالعه: متخصص ارتودنسی چه کاری انجام می دهد؟


تصحیح اوربایت چیست؟

اصلاح اوربایت به طیف وسیعی از درمان های غیر جراحی و جراحی اشاره دارد. که به تراز کردن دندان های بالا و پایین کمک می کند. هدف از درمان نه تنها ایجاد لبخند زیبایی است.  بلکه با کاهش خطر از دست دادن دندان ، پوسیدگی دندان ، بیماری لثه و مشکلات در صحبت کردن و غذا خوردن. به سلامت طولانی مدت دندان کمک می کند.

بیشتر بخوانید
خمیر دندان مناسب در زمان ارتودنسی چیست؟

به طور سنتی ، اصلاح اوربایت در یک برنامه درمانی دو مرحله ای انجام می شود. که شامل درمان ارتودنسی و جراحی ارتوگناتیک است. این درمانها گاهی اوقات با تاج یا روکش برای رسیدن به لبخندی زیبا تر دنبال می شوند.

وقتی اصلاح اوربایت سنتی انجام می شود. با بریس تا 18 ماه شروع می شود تا قبل از عمل که فک بالا را حرکت می دهد. تا حد امکان نیش را اصلاح کند. جراحی برای اصلاح اوربایت شامل قطع فک بالا از جمجمه و حرکت آن به جلو است تا با دندان های فک پایین تراز شود.
این جراحی نیاز به یک دوره طولانی درمانی در حدود سه ماه دارد. و پس از آن کارهای ارتودنسی اضافی برای تصحیح بیشتر گزش انجام می شود.

دکتر فاطمه تیموری متخصص ناهنجاری های فک و صورت فارغ التحصیل در رشته دندانپزشکی عمومی در سال ۱۳۸۷ و پذیرش در همان سال در آزمون تخصصی ارتودنسی دانشگاه آزاد تهران می باشد.

در حالی که اصلاح اوربایت سنتی مطمئناً برای بسیاری از بیماران مناسب و موثر است. اما این یک فرآیند طولانی ، دردناک و گران است که خطرات مربوط به جراحی را به همراه دارد. به طور کلی ، جراحی برای افرادی مناسب است که دارای اوربایت بسیار شدید هستند. که ناشی از مشکل اسکلتی است ، نه مشکل دندان. اگر می خواهید اوربایت بدون جراحی را اصلاح کنید ، گزینه هایی دارید.

آیا می توانید اوربایت را بدون جراحی تصحیح کنید؟

چندین گزینه درمانی برای تصحیح اوربایت بدون جراحی ، حتی در بزرگسالان وجود دارد. در طول مشاوره اولیه شما در مطب ، دندانپزشک شما شدت اوربایت شما را ارزیابی می کند. و یک برنامه درمانی متناسب با نظر شما تهیه می کند. با هم ، بهترین گزینه ها را بررسی خواهید کرد. تا لبخند کاملاً هماهنگ و روشن را که به دنبال آن هستید به شما هدیه دهد. اگر علاوه بر اوربایت یک آندربایت نیز دارید ، ممکن است تکنیک های تصحیح آندربایت نیز مورد بحث قرار گیرد. خوشبختانه ، درمان هایی که برای اوربایت کار می کنند نیز می توانند برای اصلاح آندربایت استفاده شوند.

بیشتر بخوانید
زمان مناسب برای بریس چه زمانی است؟

تصحیح اوربایت با استفاده از Invisalign

Invisalign یک جایگزین درمانی غیر تهاجمی برای بریس است. که با گذشت زمان دندان ها را با ترازهای شفاف تغییر می دهد. تراز کننده ها که مانند نگهدارنده ها کار می کنند . 22 ساعت یا بیشتر در روز پوشیده می شوند و هر 2 هفته یکبار به مدت 9 تا 12 ماه تغییر می کنند. تا دندان های شما به تدریج به حالت طبیعی تری برسد.

Invisalign برای صاف کردن دندان ها طراحی شده است اما می توان از آن برای اصلاح اوربایت بدون جراحی نیز استفاده کرد. نقطه ضعف اصلی Invisalign این است که نمی تواند اوربایت شدیدتری را درمان کند. با این حال ، می توان از آن برای درمان اوربایت های خفیف تا متوسط استفاده کرد. به ویژه هنگامی که با نوارهای الاستیک متصل به ترازهای پایین و بالا ترکیب شود.

دکتر فاطمه تیموری متخصص ناهنجاری های فک و صورت فارغ التحصیل در رشته دندانپزشکی عمومی در سال ۱۳۸۷ و پذیرش در همان سال در آزمون تخصصی ارتودنسی دانشگاه آزاد تهران می باشد.

لاستیک های دندانی برای تأمین نیروی بیشتر برای حرکت دندان های شما در راستای صحیح مفید هستند. و در عین حال نحوه هماهنگی دندان های بالا و پایین را با هم تقویت می کنند. اگر الاستیک ها توصیه می شود ، آنها را به “دکمه” های کوچکی در ترازهای Invisalign نزدیک دندان های آسیای پایینی و بالای چشم وصل می کنیم. Invisalign با الاستیک ها می تواند برای تصحیح آندربایت و همچنین رفع اوربایت استفاده شود.

برای عضویت در صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه تیموری کلیک کنید.

اگر سوالی دارید برای راهنمایی بیشتر تیم حرفه ای ما در خدمت شما هستند لطفا تماس بگیرید.

drteimoori.com, بهتریت متخصص ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ناهنجاری های فک و صورت در اصفهان, دکتر فاطمه تیموری, متخصص ارتودنسی, متخصص ارتودنسی اصفهان, متخصص ناهنجاری های فک و صورت
نوشتهٔ پیشین
آیا برای جراحی فک اصلاحی محدودیت سنی وجود دارد؟
نوشتهٔ بعدی
تفاوت بین دندانپزشک و ارتودنتیست چیست؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.