متخصص ارتودنسی اصفهان انواع براکت در ارتودنسی ثابت

انواع براکت در ارتودنسی ثابت

برای بیشتر افرادی که تحت درمان ارتودنسی ثابت دندان قرار می گیرند، بیشترین بخش درمان شامل استفاده از دستگاه ارتودنسی است. دستگاه های ارتودنسی می توانند از نوع ثابت یا متحرک باشند. در ابتدا و پیش از بررسی انواع براکت باید به تفاوت میان دستگاه های ثابت و متحرک بپردازیم.

تفاوت ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی ثابت براکت ها توسط کامپوزیت مخصوص به دندان متصل می شوند. معمولا این دستگاه تا زمان اتمام درمان از دهان خارج نمی شود. در مقابل دستگاه ارتودنسی متحرک مانند الاینر شفاف و… را می توان به راحتی از دهان خارج کرد. در حالی که الاینرهای شفاف می توانند در درمان مشکلات ارتودنسی با شدت خفیف تا متوسط موثر باشند، دستگاه ارتودنسی ثابت به طور کلی برای درمان های پیچیده و وسیع تر به کار می رود. از تفاوت های مهم در ساختار دستگاه های ثابت و متحرک، وجود براکت ها در ارتودنسی ثابت است.

براکت ارتودنسی ثابت دندان در بیشتر مواقع از نوع فلز نقره ای رنگیست از جنس استاینلس استیل که بیشتر افراد با آن آشنایی دارند. با اینکه این نوع از براکت های فلزی همچنان از محبوبیت بسیاری برخوردارند، اما دیگر تنها گزینه بیماران محسوب نمی شوند. امروزه بیماران می توانند انتخاب های دیگری نیز داشته باشند. در نوشته زیر به بررسی برخی از انواع براکت ارتودنسی ثابت می پردازیم.

براکت های فلزی ارتودنسی ثابت دندان

این نوع از براکت ها که معمولا از استیل ضد زنگ ساخته می شوند، تا به امروز متداول ترین نوع براکت در ارتودنسی ثابت دندان بوده اند. این ارتودنسی شامل بندها و براکت های فلزی می باشد که بندها دور دندان های آسیا در انتهای دهان پیچیده و براکت ها به سطح دندان های دیگر چسبانده می شوند. سیم فلزی ارتجاعی از میان براکت ها رد می شود و به آرامی دندان ها را به جایگاه مناسب هدایت می کند. این سیم ممکن است با کش، قلاب های فلزی یا انواع دیگری از وسایل به براکت ها متصل شود.

بیشتر بخوانید
انواع ناهنجاری های فک و دندان در کودکان

دلایل بسیاری وجود دارد که براکت های فلزی در طول زمان محبوب باقی مانده اند. این نوع براکت ها درمانی مطمئن، موثر و اقتصادی را ارائه می دهند. در مقایسه با دستگاه های گذشته، بریس های امروزی کوچکتر، سبک تر و راحت تر هستند. اگر به دنبال ظاهری فانتزی نسبت به دستگاه های ارتودنسی سنتی هستید، می توانید از‌ الاستیک های رنگی بر روی براکت ها استفاده کنید.

 

براکت های سرامیکی ارتودنسی ثابت دندان

براکت های سرامیکی براکت های جدیدی هستند که در همان سیستم سنتی ارتودنسی ثابت دندان استفاده می شوند و درمان غیر قابل مشاهده تری را ارائه می کنند. در این شیوه دستگاه ارتودنسی شامل همان اجزای سنتی است. با این تفاوت که براکت های متصل به دندان ها از مواد شفاف ساخته شده اند که در کنار رنگ طبیعی دندان چندان به چشم نمی آیند. این روش درمان در میان بزرگسالان (به ویژه افراد مشهور) محبوبیت زیادی یافته است، زیرا در صورتی که از نزدیک به آن نگاه نکنید، به سختی قابل مشاهده است.

در حال حاضر چند نوع براکت سرامیکی در دسترس است و تکنولوژی این مواد نیز روز به روز در حال توسعه است. گر چه زیبایی ظاهری این براکت ها غیر قابل انکار است، اما مشکلاتی نیز دارد. براکت سرامیکی در مقایسه با تغییر رنگ فلزی خود از دوام کمتری برخوردار است. علاوه بر این، در حالیکه براکت های سرامیکی خود دچار لک نمی شوند، الاستیک هایی که آنها را به سیمها متصل می کنند به این مشکل دچارند و ممکن است لکه هایی روی آنها به وجود بیاید. البته باید گفت که این کش ها به طور متوسط هر ۲ هفته تعویض می شوند. براکت های سرامیکی نسبت به انواع فلزی هزینه بیشتری دارند، اما برای بسیاری از افراد فواید داشتن دستگاه ارتودنسی غیر قابل مشاهده به هزینه هایش می ارزد.

بیشتر بخوانید
درمان ناهنجاری های فک (چگونگی درمان)

لازم به ذکر است انواع مخلفی از براکتهای شفاف وجود دارد مانند مونو کریستال (با شفافیت و درخشندگی بسیار بالا مانند یک کریستال) و پلی کریستال (که جنس پرسلنی داشته و دارای رنگ شیری و سفید میباشد) .
براکتهای مونو کریستال از نظر زیبایی و کارایی(عدم ایجاد اصطحکاک بیشتر و مشکلات موجود در پلی کریستال) بسیار مرغوبتر و گرانتر از پلی کریستال ها میباشند.

انواع براکت در ارتودنسی ثابت را با دوستان و کسانی که قصد انجام ارتودنسی را دارند، یا می دانید که با این مطلب نیاز دارند ارسال و به اشتراک بگذارید.

متخصص ارتودنسی اصفهان دکتر فاطمه تیموری

دکتر فاطمه تیموری

بورد تخصصی ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت

متخصص ارتودنسی اصفهان

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید:

نظرات و سوالات خود را در بخش نظرات و دیدگاه ها برای خانم دکتر ارسال نمایید:

 

انواع براکت در ارتودنسی ثابت, براکت در ارتودنسی ثابت, فواید براکت در ارتودنسی ثابت
نوشتهٔ پیشین
ارتودنسی در بارداری
نوشتهٔ بعدی
ریتینر ارتودنسی و مراقبت های بعد از درمان ارتودنسی

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.