هر آنچه که باید در مورد اختلالات TMJ بدانید

اصلاح اختلالات TMJ

اختلالات TMJ روی مفصل فک و عضلات کنترل کننده فک تأثیر می گذارد. به دلیل پیچیده بودن این مفصل، تشخیص و درمان آن‌ها می‌تواند چالش برانگیز باشد.

حدود 12 درصد از مردم در ایالات متحده در هر زمان اختلالات TMJ را تجربه می کنند. زنان بیشتر از مردان مبتلا می شوند، به طوری که از هر یک مرد 9 زن درد شدید و محدودیت حرکت فک را تجربه می کنند.

درک علل، علائم و گزینه های درمانی موجود برای اختلالات TMJ برای بیماران و پزشکان به طور یکسان ضروری است.

دکتر فاطمه تیموری ، بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی اصلاح اختلالات TMJ نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

مفصل گیجگاهی فکی چیست؟

مفصل گیجگاهی فکی مفصل پیچیده ای است که هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی حرکت می کند.
مفصل گیجگاهی فکی در پایه جمجمه قرار دارد.

معمولاً به عنوان TMJ شناخته می شود، این امکان را برای حرکت مورد نیاز برای جویدن و صحبت کردن فراهم می کند.

مفصل فک پایین که فک پایین است و استخوان تمپورال که در کنار جمجمه قرار دارد را به هم متصل می کند.

از آنجایی که TMJ امکان حرکت به سمت بالا و پایین و همچنین از یک طرف به سمت دیگر را می دهد، یکی از پیچیده ترین مفاصل بدن است. این می تواند اختلالات شدید TMJ را برای درمان موثر دشوار کند.

تمرینات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

اختلالات TMJ چیست؟

اختلالات TMJ شرایطی هستند که به طور خاص بر TMJ تاثیر می گذارند. طیف وسیعی از علائم احتمالی وجود دارد که می تواند باعث ناراحتی های مختلفی شود.

اختلالات TMJ یک دسته گسترده است و این اصطلاح شامل بسیاری از علل احتمالی است. به این ترتیب، گزینه های درمانی متنوعی وجود دارد.

پزشکان ممکن است بر اساس طیف وسیعی از علائم، از جمله درد مداوم در اطراف فک و محدودیت حرکت فک، اختلالات TMJ را تشخیص دهند.

اغلب موارد اختلالات TMJ در مدت کوتاهی، معمولاً ظرف چند ماه، برطرف می‌شوند. با این حال، برخی موارد ممکن است ادامه داشته باشند یا دوباره تکرار شوند.

علل احتمالی زیادی برای اختلالات TMJ وجود دارد. برخی از علل شناخته شده عبارتند از:

دندان قروچه در هنگام خواب ممکن است منجر به اختلالات TMJ شود.
آسیب جسمی
آرتروز
ساییدن یا فشردن دندان ها در هنگام خواب
بیماری های خود ایمنی
جراحی دندان
عفونت ها

علل دیگر ممکن است ژنتیکی، هورمونی یا محیطی باشد. برای مثال، مشخص شده است که ویولونیست‌ها اختلالات TMJ را با نرخی بالاتر از جمعیت عمومی تجربه می‌کنند، زیرا کار آنها شامل نگه داشتن ساز زیر فک است. این می تواند باعث ایجاد فشار شود که منجر به اختلالات TMJ می شود.

مشاهده شده است که زنان اختلالات TMJ را با نرخ بالاتری نسبت به مردان تجربه می کنند، بنابراین محققان در حال حاضر به دنبال علل هورمونی TMJ هستند.

در حالی که علت آن به طور دقیق شناخته نشده است، محققان امیدوارند که بررسی ارتباط بین هورمون زنانه استروژن و اختلالات TMJ مفید باشد.

پیشنهاد مطالعه: آیا تورم ناشی از جراحی فک زیاد است؟
اصلاح اختلالات TMJ

طیف وسیعی از علائم مرتبط با TMJ وجود دارد، از جمله:

درد

یکی از بارزترین علائم اختلال TMJ دردی است که هنگام حرکت دادن فک احساس می شود. با این حال، علائم دیگری که ممکن است با اختلال TMJ رخ دهد عبارتند از سردرد یا میگرن، گردن درد یا کمردرد، و گوش درد یا درد اطراف گوش که به گونه ها گسترش می یابد.

آیا همه دندان های عقل نیاز به کشیدن دارند؟

اگر درد نزدیک فک نباشد، پزشک اغلب قبل از تشخیص اختلال TMJ به دنبال علائم دیگر می‌گردد.

صدا

یک علامت رایج اما اغلب بدون درد، صدای غیرعادی صدا زدن، کلیک کردن، یا حتی ساییدن است که می تواند هنگام غذا خوردن، صحبت کردن، یا به سادگی باز کردن دهان رخ دهد.

صداهایی که هنگام حرکت فک ایجاد می شود همیشه از علائم اختلالات TMJ نیست. در واقع، صداهای فک بسیار رایج هستند. تنها زمانی که صداها همراه با درد یا حرکت محدود فک ایجاد می شود، ممکن است به مشاوره پزشکی نیاز باشد.

وزوز، زنگ یا بی حسی در گوش می تواند در کنار گوش درد رخ دهد و این علائم می تواند با اختلالات TMJ نیز همراه باشد.

drteimoori.com, ارتودنسی اصفهان, اصلاح اختلالات TMJ, اصلاح طرح لبخند اصفهان, انواع ارتودنسی, بهترین متخصص ارتودنسی, بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ارتودنسی در اصفهان, دکتر فاطمه تیموری, متخصص ارتودنسی اصفهان, متخصص ارتودنسی کودکان, متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت اصفهان, متخصص اصلاح ناهنجاری فک, متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان, متخصص ناهنجاری های فک و صورت در اصفهان, ناهنجاری فک
عوارض بلند مدت دندان قروچه چیست؟
سندرم تریچر کالینز چیست؟