ارتودنسی تک فک

ارتودنسی تک فک درچه صورت انجام میشود؟

درمان ارتودنسی تک فک را می‌شود انجام داد یا خیر؟

باید به شما بگویم که درمان ارتودنسی فک تحت شرایط خاصی بله قابل انجام است؛ باید تشریف بیاورید و ویزیت شوید؛ در صورتی که قابل انجام باشد؛ ما در خدمتتان هستیم و تک فک هم برای شما انجام می‌دهیم.

اصول ارتودنسی تک فک

درمان  این مدل ارتودنسی بر اساس اصول علمی و تخصصی ارتودنسی انجام می‌شود. اصول اساسی این روش عبارت‌اند از:

1. تشخیص دقیق و بررسی موقعیت دندان‌ها و فک‌ها:

قبل از شروع درمان، ارتودنتیست (متخصص ارتودنسی) با استفاده از تصاویر رادیوگرافی و اسکن‌های سه بعدی موقعیت دندان‌ها و فک‌ها را دقیقاً تشخیص می‌دهد. این تشخیص دقیق اطلاعات لازم برای برنامه‌ریزی درمان را فراهم می‌کند.

2. ایجاد برنامه‌ریزی دقیق برای هر مرحله:

بر اساس موقعیت اولیه دندان‌ها و فک‌ و همچنین هدف نهایی درمان، ارتودنتیست برنامه‌ریزی دقیقی انجام می‌دهد. این برنامه‌ریزی شامل انتخاب دستگاه‌های مناسب، ترتیب جابجایی دندان‌ها، و مدت زمان هر مرحله است.

3. استفاده از دستگاه‌های ثابت:

از دستگاه‌های ثابت مخصوصی استفاده می‌شود که برای هدایت جابجایی دندان‌ها و فک‌ها به نقاط مورد نظر استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها شامل بندهای معمولی هستند.

مراحل

معمولاً شامل مراحل زیر است:

1. نصب دستگاه‌های ثابت:

دستگاه‌های ثابت بر روی دندان‌ها نصب می‌شوند. این دستگاه‌ها با اعمال فشار و کشش، دندان‌ها را به موقعیت‌های جدید هدایت می‌کنند.

2. تنظیم و تعدیل دستگاه‌ها:

ارتودنتیست به طور دوره‌ای دستگاه‌ها را تنظیم و تعدیل می‌کند تا جابجایی دقیق دندان‌ها انجام شود.

3. مراقبت‌های دوره‌ای:

با پیشرفت درمان، دندان‌ها به موقعیت‌های جدید می‌رسند. مراقبت‌های دوره‌ای شامل تعویض بندها و بررسی‌های مداوم توسط ارتودنتیست است.

بیشتر بخوانید
عوارض کشیدن سیگار بعد از ایمپلنت

4. پایان درمان و تثبیت نتایج:

بعد از رسیدن دندان‌ها به موقعیت‌های نهایی، دستگاه‌های ثابت برداشته می‌شوند. از دستگاه‌های متحرک مانند ریتینر استفاده می‌شود تا نتایج ثابت شوند.

صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه تیموری

ارتودنسی تک فک

مزایا

  • منحصر به فرد بودن درمان: در این درمان بر اساس نیازها و وضعیت هر بیمار تنظیم می‌شود. این باعث می‌شود که هر درمان منحصر به فرد و بهینه باشد.
  • کوتاه‌ترین مدت زمان درمان: به دلیل تمرکز بر یک فک، مدت زمان درمان ارتودنسی یک فک معمولاً کوتاه‌تر از روش‌های دیگر است.
  • کارایی در تصحیح مشکلات ساده تا متوسط: این روش به خوبی در تصحیح مشکلات ساده تا متوسط ارتودنسی کارایی دارد.

چه زمانی متخصص ارتودنسی نمی‌تواند از درمان ارتودنسی تک فک استفاده کند؟

متخصصان ارتودنسی معمولاً از درمان ارتودنسی تک فک در مواردی استفاده نمی‌کنند که نیاز به تغییر در تراز یا عرض فک‌ها وجود داشته باشد. به طور کلی، اگر فک‌ها نیاز به تعدیل یا تغییر شکل داشته باشند،  این ارتودنسی ممکن است نتواند به تنهایی کافی باشد. در چنین مواردی، روش‌های دیگری مانند جراحی فک ممکن است لازم باشد. برای بررسی دقیق و تشخیص صحیح، بهتر است با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

چه افرادی واجد شرایط برای ارتودنسی تک فک هستند؟

شاید بسیاری از افراد تصور کنند که تنها در یک سمت از فک خود دچار ناهنجاری هستند؛ درحالی‌که این‌گونه نیست و حتماً باید ابتدا توسط دندانپزشک معاینه شوند سپس متخصص ارتودنسی تشخیص می‌دهد که امکان انجام ارتودنسی تک فک وجود دارد یا خیر.

در ارتودنسی تک فک، ارتودنسی فک بالا رایج‌تر است یا فک پایین؟

در ارتودنسی یک فک، ارتودنسی فک بالا (Maxillary orthodontics) رایج‌تر است. این روش عمدتاً برای درمان مشکلات برجستگی فک بالا، تراز نامتعادل بین فک بالا و فک پایین، جابجایی فک بالا و مشکلات دندانی مرتبط با فک بالا استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید
لمینت دندان چیست؟

با استفاده از براکت‌ها، سیم‌ها و در صورت لزوم انجام تغییرات جراحی کوچک در فک بالا، تنظیم تراز و توازن فک و درمان آن صورت می‌گیرد؛ اما در برخی موارد خاص، ارتودنسی فک پایین (Mandibular orthodontics) نیز ممکن است استفاده شود.

استفاده از درمان ارتودنسی تک فک در موارد خاص مورداستفاده قرار می‌گیرد. نباید پس از قراردادن ارتودنسی دندان در فک موردنظر کجی دندان در فک مقابل به نحوی باشد که الگوی نظم کلی دندان‌ها برهم بخورد و زیبایی فک ارتودنسی شده تحت‌تأثیر بی‌نظمی فک ارتودنسی نشده قرار بگیرد؛ به عبارت ساده‌تر نباید فک ارتودنسی نشده نامرتبی چشمگیری داشته باشد.

همان‌طور که در مطالب بالا گفتیم ارتودنسی تک فک برای تمامی افراد جوابگو نیست به همین علت لازم است جهت انتخاب متخصص ارتودنسی تک فک در اصفهان بسیار دقت کنید؛ زیرا ممکن است شما کاندید مناسب برای ارتودنسی تک فک نباشید و دندانپزشک به دلیل نداشتن مهارت و تجربه کافی این درمان را قبول کرده و در آینده با مشکلاتی نظیر جویدن و حرکت دندان مواجه شوید.

drteimoori.com, ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ارتودنسی, خانم دکتر فاطمه تیموری, دکتر فاطمه تیموری
نوشتهٔ پیشین
آیا ارتودنسی باعث لاغری میشود؟
نوشتهٔ بعدی
آفت دهان و ارتودنسی دندان |درمان سریع

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.