ارتودنتیست در مقابل دندانپزشک

درمان ارتودنسی چگونه می تواند کمک کند؟

درمان ارتودنسی چگونه می تواند کمک کند؟

ارتودنتیست در مقابل دندانپزشک

مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که به درمان مال اکلوژن می پردازد، وضعیتی که در آن هنگام بسته شدن دهان، دندان ها به درستی قرار نمی گیرند. این منجر به نیش نامناسب می شود.

متخصص ارتودنسی در صاف کردن دندان ها تخصص دارد.

درمان می تواند برای بهبود ظاهر فرد، زیبایی باشد، اما اغلب هدف آن بهبود عملکرد دهان نیز است.

انواع درمان

از بریس ها و سایر وسایل برای صاف کردن دندان ها استفاده می شود.

یک متخصص ارتودنسی می تواند کارهایی را انجام دهد که هدف آنها دستیابی به موارد زیر است:

  • بستن شکاف های وسیع بین دندان ها
  • تراز کردن نوک دندان ها
  • صاف کردن دندان های کج
  • بهبود توانایی گفتار یا جویدن
  • افزایش سلامت طولانی مدت لثه و دندان
  • جلوگیری از ساییدگی بیش از حد طولانی مدت یا ضربه به دندان ها
ارتودنتیست در مقابل دندانپزشک
ارتودنتیست در مقابل دندانپزشک

درمان نیش نامناسب

درمان می‌تواند ظاهر دندان‌ها را بهبود بخشد، اما می‌تواند به عملکرد بهتر جویدن و گفتار نیز منجر شود و در برخی موارد از دندان‌ها در برابر آسیب یا پوسیدگی محافظت کند.

برای دستیابی به این اهداف، متخصص ارتودنسی از طیف وسیعی از دستگاه های دندانپزشکی پزشکی از جمله هدگیر، پلاک و بریس استفاده می کند.

دکتر فاطمه تیموری ، متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی ارتودنتیست در مقابل دندانپزشک نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

دستگاه های ارتودنسی می توانند ثابت یا متحرک باشند.

لوازم خانگی ثابت

اینها رایج ترین وسایل مورد استفاده در ارتودنسی هستند. آنها زمانی استفاده می شوند که دقت مهم باشد.

بیشتر بخوانید
چگونه ارتودنسی می تواند به شما لبخندی خاص بدهد

یک فرد می تواند به طور معمول با وسایل ثابت غذا بخورد، اما باید از برخی غذاها و نوشیدنی ها مانند نوشیدنی های گازدار، آب نبات های سفت، آدامس و سایر غذاهای چسبناک خودداری کرد.

افرادی که در ورزش های تماسی شرکت می کنند باید به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهند، زیرا ممکن است به محافظ های مخصوص لثه نیاز داشته باشند.

نمونه هایی از دستگاه های ارتودنسی ثابت عبارتند از:
بریس ها

اینها از براکت ها، سیم ها و باندها تشکیل شده اند. نوارها به طور محکم در اطراف دندان ها ثابت می شوند و به عنوان لنگر برای دستگاه عمل می کنند، در حالی که براکت ها معمولاً به جلوی دندان ها متصل می شوند.

سیم هایی به شکل قوس از روی براکت ها عبور می کنند و روی نوارها ثابت می شوند. با سفت شدن سیم قوس، کشش به دندان ها وارد می شود. با گذشت زمان، این آنها را در موقعیت مناسب قرار می دهد.

پیگیری شامل بازدیدهای ماهانه برای تنظیم یا سفت کردن بریس ها است. درمان ممکن است از چند ماه تا چند سال طول بکشد.

هر دو بریس شفاف و رنگی موجود هستند.

پیشنهاد مطالعه: دندانپزشکی پیشگیرانه چیست و چگونه می تواند به من کمک کند؟
ارتودنتیست در مقابل دندانپزشک
ارتودنتیست در مقابل دندانپزشک
نگهدارنده های فضای ثابت

اگر کودک دندان شیری خود را از دست بدهد، نگهدارنده فضای دو دندان در دو طرف فضاها را از حرکت به داخل آن باز می دارد تا زمانی که دندان بزرگسال از بین برود. یک باند به یکی از دندان های کنار فضا ثابت می شود و یک سیم از باند به دندان دیگر می رود.

بیشتر بخوانید
طول مدت درمان ارتودنسی چقدر است؟
نگهدارنده فضای قابل جابجایی

اینها جایگزینی برای نگهدارنده های فضای ثابت هستند.

لوازم ویژه ثابت

اینها می توانند به کنترل فشار دادن زبان یا مکیدن شست کمک کنند. آنها ممکن است ناراحت کننده باشند، به خصوص هنگام غذا خوردن، و بنابراین فقط در صورت لزوم استفاده می شوند.

دستگاه های متحرک ارتودنسی

این ها ممکن است برای درمان مشکلات جزئی مانند جلوگیری از مکیدن انگشت شست یا اصلاح دندان های کمی کج استفاده شوند.

دستگاه را فقط باید هنگام تمیز کردن، غذا خوردن یا نخ دندان کشیدن خارج کرد. گاهی اوقات، متخصص ارتودنسی ممکن است به بیمار توصیه کند که آنها را در طول فعالیت های خاصی مانند نواختن ساز بادی یا دوچرخه سواری، بردارد. ارتودنتیست در مقابل دندانپزشک

نمونه هایی از دستگاه های متحرک عبارتند از:

Aligners: این جایگزین برای بریس ممکن است برای بزرگسالان مفید باشد. آنها عملاً توسط افراد دیگر قابل توجه نیستند و می توان آنها را برای مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا خوردن برداشت. تراز کننده به مدت 2 تا 3 هفته استفاده می شود، سپس برای تراز تر تغییر می کند.

هدگیر: یک بند در پشت سر به یک سیم فلزی در جلو یا کمان صورت متصل می شود. هدف از این کار کاهش سرعت رشد فک بالا و نگه داشتن دندان های عقب در موقعیتی که دندان های جلویی به عقب کشیده شده اند است.

ضربه گیر لب و گونه: این ضربه گیرها به طور خاص برای کاهش فشار گونه ها یا لب ها بر روی دندان ها ساخته شده اند.

گشاد کننده کام: این دستگاه برای بازتر کردن قوس فک بالا طراحی شده است. این شامل یک صفحه پلاستیکی با پیچ است که روی کام یا سقف دهان قرار می گیرد. پیچ‌ها به مفاصل استخوان‌ها فشار وارد می‌کنند و آنها را به بیرون فشار می‌دهند. این باعث افزایش اندازه ناحیه سقف دهان می شود.

بیشتر بخوانید
برگشت درمان ارتودنسی

نگهدارنده ها: این نگهدارنده ها پس از درمان برای جلوگیری از برگشت دندان ها به موقعیت اولیه خود استفاده می شوند. در صورت اصلاح، ممکن است برای جلوگیری از مکیدن انگشت شست کودکان نیز استفاده شود.

دو نوع نگهدارنده متحرک وجود دارد:

نگهدارنده هاولی از فلز و اکریلیک ساخته شده است. اکریلیک روی سقف دهان قرار می گیرد و سیم دندان های قدامی را احاطه می کند.
دیگری از پلاستیک شفاف ساخته شده است. روی دندان ها قرار می گیرد و شبیه تراز کننده اینویزیلاین است.
نگهدارنده های دائمی به پشت دندان ها چسبانده یا چسبانده می شوند. معمولاً برای دندان های قدامی پایین توصیه می شود زیرا احتمال بازگشت به موقعیت قبلی وجود دارد.

در برخی موارد، ارتودنتیست ها هم یک دندان ثابت ثابت روی دندان های قدامی پایین و هم از نوع پلاستیک شفاف تراز کننده را توصیه می کنند که روی کل قوس پایینی قرار می گیرد.

دکتر فاطمه تیموری ، متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی ارتودنتیست در مقابل دندانپزشک نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه تیموری همین جا کلیک کنید.

drteimoori.com, ارتودنتیست در مقابل دندانپزشک, ارتودنسی, ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ارتودنسی, بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ناهنجاری های فک و صورت در اصفهان, دکتر فاطمه تیموری, طراحی لبخند اصفهان, متخصص ارتودنسی اصفهان, متخصص ارتودنسی در اصفهان, متخصص اصلاح ناهنجاری فک, متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان
نوشتهٔ پیشین
متخصص ارتودنسی چه می کند؟
نوشتهٔ بعدی
دستگاه های ارتودنسی چه چیزهایی هستند؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.