درمان جراحی برای اصلاح نیش بد

آیا ناهنجاری های مادرزادی فک قابل درمان است؟

آیا ناهنجاری های مادرزادی فک قابل درمان است؟

درمان ناهنجاری های مادرزادی فک

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه

فک می تواند در هنگام تولد گم شده ، تغییر شکل داده و یا به طور کامل رشد نکرده باشد.

(همچنین به مقدمه اختلالات مادرزادی جمجمه و صورت و مروری بر ناهنجاریهای مادرزادی جمجمه و صورت مراجعه کنید.)

میکروگناتیا (فک پایین)

میکروگناتی ممکن است در بیش از 700 سندرم ژنتیکی ایجاد شود.

دنباله پیر رابین یک تظاهرات رایج میکروگناتی است که با شکاف کام نرم U شکل و انسداد راه هوایی فوقانی ناشی از گلوسوپتوز (زبانی که به پشت گلو می افتد) مشخص می شود. کاهش شنوایی رسانا نیز ممکن است وجود داشته باشد. تغذیه می تواند مشکل باشد و گاهی اوقات سیانوز ایجاد می شود زیرا زبان خلفی است و ممکن است باعث انسداد حلق شود. موقعیت قرارگیری مستعد در طول تغذیه ممکن است کمک کند ، اما بلع ناهماهنگ ممکن است به تغذیه گاواژ نازوگاستریک یا لوله گاستروستومی نیاز داشته باشد. در صورت تداوم سیانوز یا مشکلات تنفسی ، ممکن است نیاز به تراکئوستومی یا جراحی برای چسباندن زبان در وضعیت رو به جلو (به عنوان مثال ، دوختن آن به لب تحتانی داخلی) باشد. ارزیابی اتولوژیک نشان داده شده است.

درمان ناهنجاری های مادرزادی فک
 ناهنجاری های مادرزادی فک

حدود یک سوم بیماران مبتلا به میکروگناتی ناهنجاری هایی را نشان می دهند که نشان دهنده نقص کروموزومی زمینه ای یا سندرم ژنتیکی است.

در صورت وجود ناهنجاری های دیگر ، متخصص ژنتیک بالینی می تواند به ارزیابی کمک کند ، زیرا شناسایی سندرم زمینه ای برای پیش آگهی و مشاوره خانواده مهم است. برخی از تشخیص هایی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از سندرم ترایچر کالینز (همراه با کج شدن چشم ها در پایین ، کلوبوم پلک ، ناهنجاری ساق پا [microtia] و کاهش شنوایی) ، سندرم ناگر ، سندرم گلدن هار (چشمی چشمی) و سندرم مغز و مغز.

بیشتر بخوانید
جراحی ارتوگناتیک چگونه صورت می گیرد و چه انتظاراتی باید داشت؟

دکتر فاطمه تیموری متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی درمان ناهنجاری های مادرزادی فک نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

گسترش جراحی فک پایین می تواند ظاهر و عملکرد را بهبود بخشد. در روش معمول ، که استئوژنز حواس پرتی نامیده می شود ، استئوتومی انجام می شود و دستگاه حواس پرتی (جدا کننده) به هر دو قطعه متصل می شود. با گذشت زمان ، فاصله بین دو قطعه بیشتر می شود و استخوان جدیدی در این بین رشد می کند تا فک پایین بزرگ شود.

 

پیشنهاد مطالعه: چگونه می توانید تغییر شکل فک را اصلاح کنید؟

اگناتیا

فقدان مادرزادی فرآیند کندیلوئید (و گاهی اوقات روند کرونوئید ، راموس و قسمت هایی از بدن فک پایین) یک ناهنجاری شدید است. فک پایین به طرف آسیب دیده منحرف می شود و منجر به ناهنجاری شدید می شود. طرف بدون آسیب کشیده و صاف می شود. ناهنجاری های گوش خارجی ، میانی و داخلی ، استخوان گیجگاهی ، غده پاروتید ، ماهیچه های جونده و عصب صورت اغلب در کنار هم وجود دارند. سندروم هایی که باید در نظر گرفته شوند شامل آگناتیا-هولوپروزنسفالی ، اتوکفالی ، شکل شدید سندرم مغزی مغزی و سندرم ایو مارک است.

درمان ناهنجاری های مادرزادی فک
ناهنجاری مادرزادی فک

اشعه ایکس یا سی تی صورت مفصل فک پایین و فک پایین میزان توسعه نیافتگی را نشان می دهد.

و آژنزیس را از سایر شرایطی که منجر به ناهنجاری های مشابه صورت می شود اما از دست دادن شدید ساختار را متمایز نمی کند ، متمایز می کند. سی تی صورت معمولاً قبل از جراحی انجام می شود. درمان آگناتیا شامل بازسازی سریع با پیوند استخوان اتوژن (پیوند کوستکندر) برای محدود کردن پیشرفت تغییر شکل صورت است. اغلب ، منتوپلاستی ، پیوندهای استخوانی و غضروف و فلپ و پیوند بافت نرم تقارن صورت را بیشتر بهبود می بخشد.

بیشتر بخوانید
دندانپزشکان و ارتودنتیست ها: تفاوت چیست؟

استئوژنز حواس پرتی ، که در آن استئوتومی انجام می شود و دستگاه حواس پرتی (جدا کننده) به هر دو قسمت فک پایین متصل می شود ، به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرد. درمان ارتودنسی در اوایل نوجوانی به اصلاح ناصافی انسداد کمک می کند.

هیپوپلازی فک بالا هیپوپلازی فک بالا توسعه نیافتگی استخوان های فک بالا است که باعث عقب نشینی میانی صورت شده و توهم برآمدگی (جهش به جلو) فک پایین را ایجاد می کند. هایپرتلوریسم و هیپوپلازی فک بالا هایپرتلوریسم و هیپوپلازی فک بالا پنهان کردن جزئیات این بیمار دارای هایپرتلوریسم چشمی (فاصله چشم زیاد) و هیپوپلازی فک بالا (فک پایین بالا) است. او همچنین دارای ناهنجاری های دیگری از جمله پل صاف بینی ، شکاف های کف دست بالا ، چین خوردگی اپیکانتال ، گوش های کم پشت و رتروگناتیسم است.

دکتر فاطمه تیموری متخصص ارتودنسی اصفهان و متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان ، فارغ التحصیل دوره تخصصی ارتودنسی در سال ۱۳۹۱ و عضو هیات علمی بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اصفهان که در زمینه ی درمان ناهنجاری های مادرزادی فک نیز متخصص هستند و مفتخر هستند به شما بیماران گرامی خدمات ارائه دهند.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا برای راهنمایی بیشتر یا رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه تیموری همین جا کلیک کنید.

 

 

drteimoori.com, ارتودنسی اصفهان, بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان, درمان ناهنجاری های مادرزادی فک, دکتر فاطمه تیموری, متخصص ارتودنسی اصفهان, متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت اصفهان, متخصص جراحی فک و صورت در اصفهان, متخصص ناهنجاری های فک و صورت
نوشتهٔ پیشین
میکروگناتیا چیست؟
نوشتهٔ بعدی
چرا براک های ارتودنسی بسیار گران هستند؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.