متخصص ناهنجاری فک و صورت

آیا برای جراحی فک اصلاحی محدودیت سنی وجود دارد؟

آیا برای جراحی فک اصلاحی محدودیت سنی وجود دارد؟

مدت زمان مطالعه: 11 دقیقه

ناهنجاری های دندانی صورت معمولاً در طول جهش رشد بلوغ برای بیمار و والدین آنها آشکار می شود. بدن در این دوره تغییرات زیادی را تجربه می کند. تغییرات ظاهری بیشتر توسط والدین قابل توجه است و در حالی که اکثر تغییرات بخشی طبیعی از رشد هستند ، رشد نامتناسب می تواند ایجاد شود. دکتر فاطمه تیموری، فارغ التحصیل دندانپزشکی عمومی و متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت می باشند که در برطرف کردن هرگونه مشکلی برای دندان و فک به شما یاری میکنند.

گاهی اوقات تعیین نقطه ای که تصور می شود رشد صورت متوقف شده است و هیچ تغییر دیگری انتظار نمی رود ، دشوار است. گاهی اوقات ، فک پایین به ظاهر طولانی ممکن است به دلیل کندتر شدن رشد فک بالا باشد ، که وقتی بالا بیاید ، متناسب خواهد بود. در حالی که منتظر چنین چیزی هستند ، والدین در مورد قرار دادن فرزند خردسال خود در جراحی احتیاط می کنند و در عین حال در مورد تاخیر بی مورد نگران هستند. خوشبختانه ، پنجره فرصت برای جراحی فک اصلاحی بسیار گسترده است.

1. محدودیت سنی کمتر

جوانترین بیمار که من برای او جراحی ارتوگناتیک انجام داده ام یک دختر 15 ساله بود. او یک صورت میانی فرورفته و فک پایینی بیرون زده داشت. وی درمان ارتودنسی را در 14 سالگی آغاز کرد و یک سال بعد ارتودنسی قبل از جراحی خود را به پایان رساند. من یک پیشرفت Le Fort I برای بیرون آوردن سطح میانی و یک شکاف دو طرفه ساژیتال برای عقب بردن فک پایین انجام دادم. او در چند سال آینده هیچ نشانه ای از عود بیماری از خود نشان نداد.

برخی ممکن است احساس کنند که 15 سالگی برای انجام جراحی دو فک بسیار جوان است. با این حال ، عوامل متعددی فراتر از سن زمانی وجود دارد که هنگام تعیین زمان مطلوب برای جراحی باید در نظر گرفته شود. به طور کلی ، اکثر دختران 95 درصد از رشد خود را طی یک سال پس از اولین چرخه قاعدگی خود به پایان می رسانند. برای این بیمار ، او اولین پریود خود را در سن 11 سالگی ، چهار سال قبل از عمل جراحی انجام داد.

بیشتر بخوانید
دندانپزشکی کودکان

اگر پسر بود ، مطمئناً در 15 سالگی جراحی نمی کردم. پسران تمایل دارند دیرتر رشد کنند و به مدت طولانی تری به رشد خود ادامه دهند. به طور کلی ، من قبل از 18 سالگی پسران را جراحی نمی کنم.

متخصص ناهنجاری فک و صورت
متخصص ناهنجاری فک و صورت در اصفهان

 

دکتر فاطمه تیموری، فارغ التحصیل دندانپزشکی عمومی و متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت می باشند که در برطرف کردن هرگونه مشکلی برای دندان و فک به شما یاری میکنند.

نوع تغییر شکل نیز عاملی است که در تعیین محدوده سنی باید مورد توجه قرار گیرد.

بیماران مبتلا به تغییر شکل ناشی از رشد بیش از حد فک پایین معمولاً از رشد کافی فک بالا برخوردار نیستند. وضعیت روانی بیمار نیز عامل مهمی است. در حقیقت ، یکی از عوامل انگیزشی اصلی برای بیمارانی که به دنبال جراحی هستند ، روانشناختی است. اگر بیمار بلوغ عاطفی نشان دهد و از نظر روانی تحت تأثیر بدشکلی قرار گیرد ، جراحی اولیه معمولاً مفید است.

نگرانی های اصلی در مورد انجام جراحی ارتوگناتیک در یک نوجوان این است. که آیا نوجوان از نظر عاطفی به اندازه کافی رشد کرده است تا بخواهد تحت عمل جراحی قرار گیرد. و آیا رشد به پایان رسیده یا حداقل به حدی رسیده است که بعید به نظر می رسد رشد بیشتر قابل توجه باشد. بلوغ عاطفی با صحبت با بیمار و والدین اندازه گیری می شود. در این زمینه ، والدین به طور کلی بهتر می دانند.

در هر صورت ، رضایت برای جراحی باید از والدین گرفته شود زیرا بیماران خردسال هستند. با توجه به رشد ، روشهای زیادی برای ارزیابی وجود دارد ، اما هیچ کدام بی عیب و نقص نیستند. قالبهای سالیانه دندانپزشکی و رادیوگرافی را می توان برای تغییرات در نمودار میزان رشد مقایسه کرد. اسکن استخوان با ایزوتوپهای رادیواکتیو گاهی اوقات برای موارد عدم تقارن صورت انجام می شود. تا مشخص شود آیا میزان رشد افتراقی بین چپ و راست سوخته است یا خیر.

بیشتر بخوانید
مدت درمان در ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

این تصمیم که بیمار برای جراحی ارتوگناتیک به اندازه کافی بزرگ است. بر اساس همه این عوامل ، از نظر جسمی ، روانی و اجتماعی است. و نه یک پارامتر واحد سن تقویمی.

دکتر فاطمه تیموری، فارغ التحصیل دندانپزشکی عمومی و متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت می باشند که در برطرف کردن هرگونه مشکلی برای دندان و فک به شما یاری میکنند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با ژنیوپلاستی جراحی فک و چانه

2. محدودیت سنی بالا

برخی از بیماران فقط در مراحل بعدی زندگی خود را برای درمان معرفی می کنند. دلایل زیادی وجود دارد که آنها در دوران جوانی خود عمل جراحی را از دست داده اند ، اما این دلایل بی ربط است. برخی ممکن است به سادگی از آن غافل شوند. ممکن است دیگران در مورد آن اطلاع داشته باشند اما آن زمان اذیت نشد. آنچه مربوط است دلیل فعلی آنها برای جستجوی جراحی است.

در جنبه های روانی-اجتماعی ، آنچه ما باید از بین ببریم عوامل انگیزشی خارجی مانند فشار دوستان و بستگان است. این گاهی اوقات زمانی اتفاق می افتد که بیمار در خانه یا محل کار دچار بحران می شود و فکر می کند تغییر ظاهر صورت می تواند این عوامل خارجی را بهبود بخشد.

برای این گروه از بیماران ، جراحی توصیه نمی شود. ما به دنبال عوامل انگیزشی داخلی هستیم ، مانند تمایل عمیق برای تغییر ظاهر آنها ، به عنوان یک هدف به خودی خود و نه وسیله ای برای رسیدن به هدف. هنگامی که ما هرگونه موانع روانی اجتماعی را برطرف کردیم ، تنها محدودیت دیگر در محدوده سنی بالا وضعیت سلامتی بیمار است. سن تقویمی همیشه نشان دهنده سلامت نیست زیرا حدود 50 ساله می تواند سالمتر از یک فرد 30 ساله باشد.

بیشتر بخوانید
عوامل مؤثر بر موفقیت ارتودنسی در بزرگسالی

یک ارزیابی فیزیکی دقیق تر برای بیمار مسن باید انجام شود تا هر گونه بیماری مخفی بالقوه را کشف کند. استخوان در بیمار بالغ نیز سخت تر و عروقی کمتر از یک جوان است. بهتر است از جراحی چند قسمتی برای کاهش بار به روند بهبودی اجتناب شود. ارتودنسی باید کندتر انجام شود تا خطر تحلیل ریشه نیز کاهش یابد.

 

متخصص ناهنجاری فک و صورت
ناهنجاری فک و صورت

 

به طور کلی ، یک بیمار میانسال سالم ، کاندید مناسبی برای جراحی فک است

در صورتی که اقدامات احتیاطی لازم مانند اجتناب از جراحی در بخش موتلی و کند کردن حرکات ارتودنسی انجام شود. در واقع ، جراحی پیشرفت فک بالا و فک پایین که در اصل یک جراحی دو فک است ، به طور معمول برای بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب که معمولاً میانسال هستند انجام می شود.

دکتر فاطمه تیموری، فارغ التحصیل دندانپزشکی عمومی و متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت می باشند که در برطرف کردن هرگونه مشکلی برای دندان و فک به شما یاری میکنند.

سن نشان دهنده وضعیت رشد بیمار و توانایی بالقوه بهبودی و بهبودی است. با این حال ، این تنها یکی از عوامل دیگری است که هنگام تعیین مناسب بودن یک بیمار جوان یا بزرگتر برای جراحی اصلاحی فک باید در نظر گرفته شود.

برای عضویت در صفحه اینستاگرام دکتر فاطمه تیموری کلیک کنید.

اگر سوالی دارید برای راهنمایی بیشتر تیم حرفه ای ما در خدمت شما هستند لطفا تماس بگیرید.

drteimoori.com, آیا برای جراحی فک اصلاحی محدودیت سنی وجود دارد؟, بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان, دکتر فاطمه تیموری, متخصص ارتودنسی, متخصص ارتودنسی اصفهان, متخصص ارتودنسی در اصفهان, متخصص ناهنجاری های فک و صورت
نوشتهٔ پیشین
سن مناسب برای انجام ارتودنسی چیست؟
نوشتهٔ بعدی
اوربایت یا ناهنجاری فک چیست و راه درمان آن چگونه است؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.