علت بوی بد دهان

علت بوی بد دهان می‌تواند به عوامل مختلفی مرتبط با سلامت دهان و دیگر عوامل مربوط به سبک زندگی و تغذیه فرد باشد. در زیر به برخی از این علل اشاره می‌کنیم:

1. بیماری‌های دهانی:

برخی بیماری‌های دهانی مانند التهاب لثه، ترکیدگی یا خونریزی لثه، سفت و چسبیده بودن لثه به دندان‌ها (پالپ‌های سنگین) می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود.

2. نقض بهداشت دهان:

نقض بهداشت دهانی مانند برخورد نادرست با دندان‌ها و لثه، نداشتن شیوه صحیح مسواک زدن، نقض اصول استفاده از ابزارهای دندان‌پزشکی و نقصی در فرایند تمیز کردن زبان می‌تواند علت بوی بد دهان شود.

3. فعالیت باکتری‌ها:

باکتری‌ها در دهان ساکن هستند و طعم و بوی بد دهان را به وجود می‌آورند. استفاده نادرست از مسواک، نخ دندانی و کنف‌های پاندانتیون همچنین می‌تواند باعث رشد و افزایش تعداد باکتری‌ها در دهان شود.

مطالب بیشتر : بهترین متخصص ارتودنسی اصفهان

4. درمان‌های دارویی:

مصرف برخی از داروها مانند ضدآنتی‌بیوتیک‌ها، ضدافسردگی‌ها و ضد تشنج‌ها می‌تواند علت بوی بد دهان باشد.

5. عادت‌های غذایی:

مصرف مواد غذایی مانند سیر و پیاز، قهوه و الکل به همراه تداوم نگهداری آنها در دهان، می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود. همچنین، رژیم غذایی نامتناسب و نداشتن تنوع در میان غذاها می‌تواند تأثیر مستقیمی بر بوی دهان داشته باشد.

6. عوامل دهن ظرفشویی:

مصرف مواد آبدار مانند قاشق، چنگال و لیوان‌ها در مورد منتچه و گوشت‌های خوردنی همچنین می‌تواند عاملی برای بوی بد دهان باشد.

به طور کلی، برای جلوگیری از بوی بد دهان باید به بهداشت دهان و دندان‌ها توجه کرده، مواد غذایی مناسب و متنوع مصرف کرده و به موازات تغذیه، کنترل و درمان بیماری‌های دهانی را نیز انجام داد. همچنین، مراجعه به دندان‌پزشک به منظور بررسی و درمان دقیق‌تر نیز توصیه می‌شود.

کشیدن نخ دندان با بریس

🥇اشنایی با دکتر فاطمه تیموری متخصص ارتودنسی اصفهان